اخبارخارجی

جشن «روز اسلام» در لهستان برگزار شد

آوای سنت : کلیسای کاتولیک لهستان، جشن«روز اسلام» را با حضور مسیحیان و مسلمانان برگزار کرد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، کلیسای کاتولیک لهستان  باهدف شکستن تعصبات بین مسیحیان و مسلمانان «روز اسلام» را جشن گرفت.

خبرگزاری لهستان گزارش داد: کلیسای کاتولیک فعالیت آنلاین را برای جشن روز اسلام با عنوان«مسیحیان و مسلمانان، شاهدان امید» برگزار کرد.

در این مراسم نمایندگانی از هر دو دین به تلاوت آیات قرآن کریم و کتاب مقدس اقدام کردند. در مراسم اسقف هنریک سرسکو، رئیس کمیته گفتگو با ادیان غیر مسیحی در کلیسای کاتولیک لهستان حضور داشتند.

لهستان از ۲۰۰۱ میلادی  ۲۶ ژانویه هرسال را به دنبال «هفته دعا به منظور وحدت مسیحیان» روز اسلام جشن می گیرد که با نظارت کلیسای کاتولیک لهستان برگزار می شود.

روز اسلام فرصتی برای مقابله با خشونت و گفتگوی ادیان است.براساس آمار غیررسمی سال ۲۰۰۷ میلادی، نزدیک به ۳۰ هزار مسلمان در لهستان زندگی می کنند.

دین اصلی مردم لهستان مسیحی و ۹۵ درصد از آنها مذهب کاتولیک رومن و شماری دیگر پیرو ارتدکس شرقی و پروتستان هستند و مسلمانان و یهودیان پیروان اندکی دارند.اولین اتحادیه بزرگ اسلامی در لهستان در سال ۱۹۳۵ میلادی تشکیل شد که متشکل از ۱۹ مجلس اسلامی شهری و روستایی است. تاسیس دارالافتاء و انتخاب مفتی در همین سال انجام شد.

انجمن مشترک مسلمانان و کاتولیک های لهستان یکی از نهادهای مشترک کاتولیک ها و مسلمانان است که دو رئیس مسلمان و کاتولیک دارد. این انجمن در ۱۳ زوئن سال ۱۹۹۷ میلادی در ورشو به مناسبت ششصدمین سالگرد اسکان تاتارهای مسلمان درلهستان تاسیس شد.

در سال ۲۰۰۱ میلادی، در نتیجه ابتکار انجمن مشترک کاتولیک ها و مسلمانان، اسقف های لهستان روز ۲۶ ژانویه را روز دعا برای اسلام در کلیساهای کاتولیک لهستان نامیدند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن