اخبارداخلی

جمع آوری و خرج کردن مال باید متناسب با قوانین اسلامی باشد

آوای سنت : امام جمعه مسجد جامع حنفاء اهل سنت خاش سیستان و بلوچستان گفت: جمع آوری و خرج کردن مال و اموال باید متناسب با اصول و قوانین شرعی و اسلامی باشد.

مولوی عبدالستار حسین زهی افزود: خداوند متعال قوانینی را برای جمع اموال؛ خرج اموال و حلال و حرام آنها وضع کرده که جمع مال باید از دست رنج خود شخص باشد و از راه حلال بدست بیاید نه از سرقت، غصب، ربا و حرام، بنابراین مال بدست آمده را باید در راه صحیح و حلال برای خود و فرزندان و در راه خدا خرج کرد.

وی اظهار داشت: همگان باید در مسیر خرج کردن از اسراف پرهیز کنند، خرید اشیای غیر لازم و ضروری در زندگی؛ زیاده روی در خرید لباس؛ زیاده روی در خوراک و خرج مال در جای غیر لازم همگی از موارد اسراف هستند.

وی بیان کرد: خدای متعال به انسان ها برای خرج کردن مالشان اجازه داده و فرموده:«وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید؛ زیرا خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد.

مولوی حسین زهی ادامه داد: نبی مکرم اسلام (ص) می فرماید:“لا تسرف فی الماء ولو کنت علی نهر جار”(“آب را اسراف نکنید حتی اگر در کنار رود روان بودید”.)؛ نیز می فرمایند: بخورید و بنوشید و صدقه بدهید و (لباس) بپوشید بدون اینکه (باپوشیدن انواع لباسها) تکبر و غرور کنید، زیرا خدا دوست دارد اثر نعمت‌های خودش را بر بنده‌اش ببیند.

امام جمعه مسجد جامع حنفاء اهل سنت خاش افزود: خداوند نحوه و روش خرج کردن را هم به من و شما آموزش داده و میفرماید:« وَالَّذِینَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَٰلِکَ قَوَامًا» و آنان که وقتی انفاق می کنند، نه از حدّ معمول [و متعارف] می گذرند و نه تنگ می گیرند، و [انفاقشان] همواره میان این دو در حدّ اعتدال است.

امام جمعه مسجد جامع حنفاء خاش در ذیل آیه مبارکه «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُورًا » اسراف‌هایی را که در جامعه مسلمین رخ می‌دهد تعریف کرده، گفت: امروزه در جامعه و شهر ما در مراسم عروسی خیلی اسراف صورت می‌گیرد که چقدر غذا اسراف می‌شود، دور ریخته می‌شود در حالی که می‌شود خیلی از نیازمندان را با آن غذا سیر کرد؛ لباس‌های گران قیمت؛ دهل و ارگ و ساز و موسیقی؛ کاروان کشی ماشین‌ها و در خیابانها ویراژ دادن؛ تیراندازی در شب عروسی که آسایش و امنیت را از همسایگان سلب می‌کند که همه این موارد گناه هستند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن