اخبارخارجی

جنجال سخنرانی یک زن غیر محجبه در یک زیارتگاه

آوای سنت : تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی از یک زن بی حجاب که درحال سخنرانی از یک منبردر یکی از زاویه ها(زیارت گاههای)شهر فاس مراکش است جنجال به پا کرد.

به گزارش رسانه های مراکشی،تصاویرمنتشر شده مربوط به برگزاری نشست فرهنگی در شهر باستانی فاس است.این مراسم با عنوان روزهای میراث بین ۱۲ و ۱۴ مه به مناسبت جشن میراث ملموس و ناملموس مراکش برگزار شد.

یک منبع مرتبط با انجمن خاطره شهر فاس (که نامش ذکر نشد)گفت:این سخنرانی برای آموزش خوشنویسی و زبان عربی به غیر بومی زبانان برگزارشد.

وی افزود:کرسی به کار گرفته شده توسط شرکت کننده این مراسم مربوط به ایراد خطبه نماز جمعه نیست، بلکه صندلی ای است که برای سخنرانی درمورد مسائل دینی و دنیوی درمورد استفاده قرار گرفت و برای مسلمانان و بیگانگان جایز است.

همین منبع خاطرنشان کرد: تصاویرمنتشر شده مربوط به درس دینی نیست بلکه یکی از فعالان حقوق بشردرحال سخنرانی درموضوع حقوق بشر ومیراث گذشتگان است.

وی افزود: این مراسم به مناسبت برگزاری روزهای میراث با حضور بانوان محجبه و بی حجاب دریکی از زیارت گاهها برگزار شد.

نوفل البامری،وکیل و تحلیلگرسیاسی روز.یکشنبه درصفحه فیس بوک خود جزئیات این عکس را تشریح کرد وگفت:خانم حاضردر.منبر.شخصاً به خاطر کاری که انجام داده و مورد حمله  قرار گرفته بود با من تماس گرفت.

من شخصاً او را به عنوان یک فعال حقوق بشر و یک دوست محترم می شناسم،او نمی تواند به خود اجازه دهد که به هیچ دینی از جمله اسلام توهین کند.

جایی که او درآن نشسته است منبر امام نیست،بلکه صندلی ای برای سخنرانی است که همیشه به روی مخاطبان خارجی یا مراکشی باز است،وی افزود: حضاراین مراسم مسلمانان وخارجی های غیرمسلمان بودند که بر روی صندلی های معمولی نشسته بودند،برخی از آنها با حجاب و برخی بی حجاب بودند.

دکترراشید بنکیران یکی ازواعظان مراکش از این حادثه انتقاد کرد وگفت که بیشتر زیارتگاههای مراکش مثل مسجداست،به ویژه اگر مثل این تصویر محرابی مانند محراب مسجد داشته باشند ودرهای آنها به روی عموم باز باشد تا نمازهای واجب به صورت جماعت برگزار کنند.

بنکیران با انتشار پستی درفیس بوک،خواستارتحریم آن زیارتگاه شد،وی افزود: با توجه به جدی بودن حادثه از نظر دینی و اجتماعی از همه کسانی که درآن زیارتگاه رفت و آمد می کنند دعوت می کنم با هدف حمایت از دین خدا ونشان دادن خشم خود به سبب نقض مقدسات،تا زمانی که مفاسد آن مکان رفع نشود به آنجا نروند.

شیخ الحسن بن علی الکتانی الحسنی یکی دیگر از واعظان مراکش در فیس بوک اظهار داشت:فلسفه این کارهای بیهوده درخانه های خدا درمراکش چیست؟ آیا این مورد پسند خداوند متعال و رسول او صلی الله علیه و آله است؟ آیا امام مالک رحمت الله از این کارخشنود است؟

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن