اخبارداخلی

خون پایتخت‌نشین‌ها از مرزنشین‌ها رنگین‌تر است؟!

وقتی مرکزگرایی در واکنش مسئولان به یک پدیده تأثیر می‌گذارد

آوای سنت : عده ای از کاربران مجازی با انتقاد از تبعیض دولتی ها در توییتر نوشتند: تفاوت بین پایتخت نشین و مرزنشین این است که ردپای تمساح در چیتگر جریان ساز می شود اما در سیستان و بلوچستان هر روز تعدادی از بچه ها برای آب آوردن از رودخانه پر تمساح قربانی می شوند، اما عزمی از سوی مسئولان برای رفع این مشکل دیده نمی شود.
‏گویا برخی واقعیت ها به دلیل عظمت به چشم مسئولان نمی آیند، یا نه شاید برایشان عادی شده است، اما در عوض برخی موضوعات حتی اگر شایعه هم باشد، به دلیل تبعیض در نگاه ها به قدری بزرگ می شود که تلاش جمعی را برای رمزگشایی به همراه دارد.

سال هاست موضوع قطع دست کودکان در سیستان و  بلوچستان توسط تمساح به دغدغه ای جدی تبدیل و این قصه پر غصه در این خطه به کابوسی برای خواب شبانه همسایگان گاندو تبدیل شده است، اما در دریاچه چیتگر یک شایعه در تهران خبر ساز می شود و تلاش جدی مسئولان را برای پیگیری و رفع به همراه دارد.

موضوعی که این روزها و در پی انتشار اخبار متعدد در خصوص مشاهده ردپای تمساح در دریاچه چیتگر و تلاش مسئولان در این راستا، این روزها نقل فضای مجازی شده است و واکنش های زیادی را از سوی مردم سیستان و بلوچستان و حتی دیگر نقاط کشور به همراه داشته است.

مرکز گرایی و تبعیض

در همین راستا یکی از کاربران نوشت: در سیستان و بلوچستان تمساح دست زنان و بچه ها را هنگام برداشتن آب از رودخانه قطع می کند، کسی ککش نمی گزد ولی در دریاچه چیتگر تهران معلوم نیست واقعا تمساحی هست یا نیست شده تیتر اول رسانه ها وقتی از مرکز گرایی و تبعیض حرف می زنیم یعنی همین، تازه این کوچکترین مثالش بود

یکی دیگر از کاربران در همین رابطه نوشت: در تهران با آب شیرین، دریای مصنوعی زدند و چند روزه شایعه ‎تمساح چیتگر سوژه کل مردم شده، اما در سیستان و بلوچستان کودکان برای آب شیرین، شکار ‎گاندو های واقعی میشوند و صدایی از کسی بلند نمیشه… باید کاری کرد…

‏کاربر دیگری نوشت: از دیروز که شایعه دیده شدن یه تمساح دریاچه چیتگر تهران پخش شده، همه برای پیدا کردنش بسیج شدن؛ ولی چند ساله مردم حاشیه رودخانه سرباز سیستان و بلوچستان برای تهیه آب آشامیدنی خانواده خود به جاهایی میرن که محل زندگی تمساح هاست. «تبعیض به این میگن»
‌‎یکی دیگر از کاربران نیز با گلایه از دولت بیان کرد: تمساح چیتگر، همین و بس مشخص میکند که ‎دولتمردان برای مردم این استان هم فرق را و هم فقر را می‌پذیریند. تمام!!!
برداشت آب از رودخانه پر تمساح

کاربر دیگری نیز با انتقاد از این موضوع گفت: فرق بین پایتخت نشین و مرزنشین اینه که یه ردپای تمساح تو چیتگر کل تهران رو بسیج کرده و کل خبرگزاریا اطلاع رسانی، ولی تو روستای مولا‌آباد سیستان و بلوچستان هر روز تعدادی از بچه ها برای آب آوردن از رودخونه‌ی پر تمساح قربانی میشن و انگار نه انگار ….

‏کاربر دیگری نوشت: یه رد پا دیدین عالم و آدم خبردار شد تازه اونم میگن شایعه ست بعد این بخت برگشته ها هر روز مسیر خونه تا مدرسه شون از این آب میگذره که پر از تمساحه، بعد هیشکی به هیچ کجاش نیست اینا آدم نیستن؟ گناه کردن مرز نشین شدن؟ دست این دختر کوچولو خوشگل هم یه تمساح توی همین مسیر کندش
‏یکی دیگر از کاربران نوشت: یه تمساح تو دریاچه چیتگر دیده شد این خبر شده تیتر تمام خبرگزاری های کشور بعد تو روستای مولا آباد استان ‎سیستان بلوچستان هر روز تعدادی بچه مجبورن از رودخانه‌ای که پر از تمساح هستش آب بیارن و قربانی میشن… چرا صدایی از کسی درنمیاد؟! چه فرقی هست بین مردم پایتخت نشین و مرز نشین؟!
‏یکی دیگر از کاربران نوشت: کاش به جای بزرگ کردن قضیه تمساح چیتگر قضیه تمساح های سیستان بلوچستان رو بزرگ میکردیم که کودکانمان بخاطر آب خوردن مورد حمله تمساح قرار نگیرند.
‏کاربر دیگری نوشت: حالا که بحث ‎تمساح داغه و تمام خبرگزاری‌ها پیگیر ‎تمساح چیتگر هستند، بد نیست این عزیزان مقداری لنز دوربین‌ها رو کج کنند و از کودکانی که هر روز آب آشامیدنی خود را از کنار ‎گاندو ها برداشت می کنند خبری نقل کنند تا دوباره شاهد قطع شدن دست کودک دیگر نباشیم.
‏کاربری دیگر نوشت: به‌خاطر تمساح، برای دریاچه چیتگر محدودیت تردد اعلام شده، اون سر کشور مردم بلوچستان میرن از تو دهن تمساح آب برمیدارن عین خیالشونم نیست…
انتهای پیام/
برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن