اخبارخارجی

درخواست وزیر خارجه قطر برای گفتگوی سازنده با ایران

آوای سنت : وزیر قطری خواستار شکل‌گیری مکانیسم‌های سازنده برای گفتگوی کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران شد.

محمد الخلیفی، وزیر امورخارجه قطرروز دوشنبه خواستار گشایش بیشتر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران برای گفتگوی سازنده با هدف تنش زدایی، پیشبرد منافع مردم و منافع استراتژیک منطقه وایجاد سازوکارهای سازنده برای گفتگو شد.

او این پیشنهاد را درکنفرانس گفتگوی اعراب و ایران که به میزبانی دوحه و با حضور سیاستمداران، محققان وکارشناسان نخبه عرب و ایران برگزار می‌شود،مطرح کرد.

الخلیفی گفت:دولت قطرهمچنان خواستار دیپلماسی و گفتگو به عنوان راهی ایده‌آل برای حل همه مسائل بین کشورها،ایجاد پل بین دیدگاه‌ها وفراهم کردن بستری قابل اعتماد برای همه طرف‌های بین‌المللی است.

وی خواستار ایجاد سازوکارهای سازنده برای گفتگو با رعایت اصول و مبانی، احترام متقابل وحسن همجواری، عدم مداخله درامور داخلی کشورها وحل وفصل اختلافات از راه های مسالمت آمیز با درنظر گرفتن نگرانی های مشروع شد.

وی افزود: نزدیک به یک دهه است که همگان فراخوان های مکرر کشور قطر را در سازمان ملل متحد برای گفت و گوی همه جانبه و معنادار بین ایران و کشورهای عربی خلیج فارس برای رسیدگی به همه مسائل مؤثر بر امنیت و ثبات منطقه به خاطردارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: عدم گفتگو با ایران سهمی در دامن زدن به این بحران‌ها دارد که به دلیل آن منطقه درسطوح انسانی،اقتصادی و زیست‌محیطی آسیب دیده و این موضوع برتعدادی از بحران‌های کنونی منطقه سایه افکنده است.

این همایش که از روز یکشنبه آغاز شده و تا امروز سه شنبه ادامه دارد با شعار اعراب و ایران: امنیت،اقتصاد وبحران ها،رویکردها و راهکارها برگزار شد.

هدف از برگزاری این همایش مشارکت در گفتگوی سازنده و رسیدن به یک بلوک مشترک منطقه‌ای است که از امنیت وثبات و از منافع منطقه براساس اصول ومبانی احترام متقابل،حسن همجواری وعدم مداخله در امور داخلی دفاع کند.این کنفرانس توسط مرکز مطالعات الجزیره و با همکاری شورای راهبردی روابط خارجی ایران برگزار شد.

عربستان سعودی و ایران ۱۰ مارس در پکن آشتی کردند و بر اساس توافقی که بین دو طرف حاصل شد مقرر گردید درادامه نزدیکی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و تهران، سفارت‌های دوکشور ظرف دو ماه پس از امضای این توافق باز شود.

اززمان توافق پکن، وزرای خارجه عربستان سعودی وایران چندین تماس برای بحث درمورد حرکت رو به جلو به سمت احیای روابط دیپلماتیک برقرارکرده‌اند و همچنین آوریل گذشته درپکن با یکدیگر دیدارکردند.

وزارت امورخارجه ایران در ۲۱ مه از انتصاب علی عنایتی دستیار وزیر امور خارجه در امور خلیج فارس به عنوان سفیر ایران درعربستان سعودی خبر داد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن