اخبارخارجی

درگذشت علامه دکتر عبدالستار ابوغده

آوای سنت : علامه دکتر عبدالستار ابوغده، از اقتصاددانان برجستۀ جهان اسلام و کارشناس بانکداری اسلامی، دیروز جمعه (۲ آبان ۱۳۹۹) در کانادا درگذشت.

علامه دکتر عبدالستار ابوغده، عضو «شورای اروپایی فتوا و تحقیق» که در زمینۀ بانکداری اسلامی و اقتصاد اسلامی از مهارت و تبحر ویژه‌ای برخوردار بود، دیروز (جمعه) در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

دکتر عبدالستار ابوغده در سال ۱۹۴۰ میلادی در شهر حلب سوریه دیده به جهان گشود.

وی مدرک کارشناسی در رشته‌های “شریعت” و “حقوق” را در سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ از دانشگاه دمشق دریافت کرد، سپس برای اخذ مدارک بالاتر به دانشگاه الازهر مصر رفت و مدرک کارشناسی ارشد در دو رشتۀ “شریعت” و “علوم حدیث” و همچنین مدرک دکترای رشتۀ شریعت در بخش «فقه مقارن» را از این دانشگاه اخذ کرد.

دکتر عبدالستار متخصص فقه اسلامی مقارن، به‌ویژه فقه معاملات و مباحث بانکداری اسلامی بود، ضمن اینکه در زمینۀ آموزش مباحث مربوط به زکات و وقف اسلامی نیز از تبحر خاصی برخوردار بود.

وی به مدت ۲۳ سال مسئولیت نظارت بر «الموسوعه الفقیه الکویتیه» را بر عهده داشت.

▫️علامه دکتر عبدالستار ابوغده از اعضای برجستۀ ده‌ها مجمع فقهی اقتصادی و هیئت‌های شرعی بانکداری اسلامی در کشورهای مختلف جهان بود، و در بسیاری از دانشگاه‌های اسلامی بعضی کشورها ازجمله: عربستان، کویت، مصر و… تدریس می‌کرد.

▫️از علامه عبدالستار ابوغده رحمه‌الله کتاب‌ها و تألیفات متعددی در زمینۀ بانکداری و اقتصاد اسلامی به‌جا مانده است، که از آن‌جمله می‌توان به کتاب‌های «الخیار و أثره فی العقود»، «دور الفقه الإسلامی فی العصر الحاضر»، «بحوث فی الفقه الطبی والصحه النفسیه من منظور إسلامی»، «دلیل الزکاه» و «الأجوبه الشرعیه فی التطبیقات المصرفیه» اشاره کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن