اخبارخارجی

دولت بایدن سرکوب مسلمانان روهینگیا در میانمار را «نسل‌ کشی» اعلام می ‌کند

آوای سنت : دولت جو بایدن قصد دارد سرکوب مسلمانان روهینگیا در میانمار را «نسل‌کشی» اعلام کند سرکوبی که طی آن بیش از ۷۰۰ هزار نفر از اقلیت مسلمانان روهینگیا از کشور خود گریخته اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، مقامات ایالات متحده خبر دادند که دولت جو بایدن قصد دارد سال‌ها سرکوب مسلمانان روهینگیا در میانمار را «نسل‌کشی» اعلام کند.

برخی مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده است به خبرگزاری فرانسه گفتند آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، تصمیم واشینگتن را روز دوشنبه اول فروردین در موزه یادبود هولوکاست اعلام خواهد کرد.

«نسل‌کشی» نامیدن آن‌چه در میانمار می‌گذرد به خودی خود گویای اقدامات جدید و موثری علیه دولت نظامی میانمار نیست و این دولت هم‌اکنون نیز با تحریم‌های چند لایه ایالات متحده مواجه است، تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۷ و آغاز سرکوب اقلیت  قومی روهینگیا در غرب این کشور اعمال شده است.

اما چنین تصمیمی می‌تواند فشارهای بین‌المللی به حکومت میانمار را که با اتهام نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه مواجه است، افزایش دهد. گروه‌های مدافع حقوق بشر و اعضای کنگره ایالات متحده نیز دولت‌های جو بایدن و دونالد ترامپ را برای چنین تصمیمی تحت فشار گذاشته بودند.

سناتور دمکرات جف مرکلی از ایالت اورگان از این تصمیم استقبال کرد و گفت: «من دولت بایدن را به خاطر این تصمیمی که سرانجام گرفت تا جنایات مرتکب‌شده علیه اقلیت روهینگیا را نسل‌کشی بنامد، تحسین می‌کنم

وی افزود: «با این که چنین تصمیمی خیلی وقت پیش باید گرفته می‌شد، اما اقدامی اساسی و قدرتمند برای پاسخگو ساختن این رژیم بی‌رحم است

گروه مدافع حقوق بشر «پناهندگان بین‌المللی» نیز از این اقدام ستایش کرد و گفت، تصمیم ایالات متحده در نسل‌کشی نامیدن اقدامات حکومت میانمار بسیار معنادار است و از آن استقبال می‌کنیم.

از تابستان سال ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر از اقلیت مسلمانان روهینگیا از کشور میانمار که اکثریت آن با بوداییان است گریخته‌اند و در کمپ‌های پناهندگان در بنگلادش زندگی می‌کنند

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن