اخبارخارجی

دیدگاه علمای اهل سنت افغانستان درباره سن تکلیف شرعی

علمای افغانستان:تعیین ۱۸ سالگی به عنوان پایان دوره کودکی خلاف شرع اسلام است

آوای سنت : یک تشکل اسلامگرا در افغانستان به نام “شورای علمای اهل سنت” با قانون حمایت از حقوق کودکان که به تازگی از تصویب مجلس نمایندگان گذشت مخالفت کرده و آن را “خلاف شرع” خوانده است.

به گزارش آوای سنت به نقل از بی بی سی ، عبدالصبور، یکی از اعضای این شورا با انتشار عکسی از نشست اخیر این تشکل به ریاست مولوی تره‌خیل محمدی، عضو سابق پارلمان افغانستان،‌ در صفحه فیسبوکش نوشته که شورا در جلسه روز دوشنبه (۱۸ قوس/آذر)،‌ تصویب قانون حمایت از کودکان را “غیراسلامی،‌ غیرافغانی و مغایر آیات قرآن و حدیث” خوانده است.

فرمان تقنینی (حکم حکومتی) رئیس‌جمهور افغانستان با نام قانون حمایت از حقوق کودکان،‌ سرانجام پس از دو سال جنجال،‌ در جلسه هفته گذشته مجلس نمایندگان افغانستان تصویب شد.

بخش جنجالی این قانون،‌ تعیین ۱۸ سالگی به عنوان سن پایان دوره کودکی است که دست افغانستان را برای اجرای میثاق‌های بین‌المللی حقوق کودک و جلوگیری از کودک همسری باز می‌کند.

نمایندگان اسلامگرا در آن نشست مجلس،‌ با دلایلی شبیه آنچه اکنون شورای علمای اهل سنت افغانستان برمی‌شمارد، تعیین ۱۸ سالگی به عنوان پایان دوره کودکی را خلاف شرع اسلام خواندند و به جای آن بر بلوغ شرعی تاکید کردند.

فرمان تقنینی حمایت از حقوق کودکان که از تصویب مجلس نمایندگان گذشته،‌ برای تبدیل شدن به قانون،‌ باید به تصویب مجلس سنای افغانستان هم برسد.

به نوشته مولوی عبدالصبور، اعضای شورای علمای اهل سنت افغانستان از نمایندگان مجلس سنا می‌خواهند از تصویب این قانون جلوگیری کنند.

این شورا به چند آیه و حدیث در زمینه سن بلوغ،‌ از جمله ازدواج پیامبر مسلمانان با عایشه در “۹ سالگی” اشاره کرده و گفته: “آیا افغانستان یک کشور اسلامی است یا اروپاست که دختران و پسران تا ۱۸ سالگی هرکاری دلشان خواست بکنند؟”

شورای علمای اهل سنت افغانستان در حالی با این قانون مخالفت می‌کند که پیشتر یک مقام وزارت عدلیه/دادگستری به طلوع‌نیوز گفته بود پیش‌نویس این قانون “با تمام مراجع عدلی و قضایی شورای علما و اهل خبره و اشخاصی که دانش کافی فقهی داشتند” در میان گذاشته شده بود.

تصویب قانون حمایت از کودکان واکنش‌های گوناگونی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی افغانستان داشته است.

در حالی که موافقان،‌ این قانون را گامی ارزنده در راستای جلوگیری از تجاوز به حقوق کودکان،‌ به ویژه برخورد با کودک همسری می‌دانند، مخالفان قانون،‌ بر اسلامی بودن جامعه و اولویت داشتن “شرع اسلام” بر قوانین دنیوی تاکید دارند.

اسلام‌گرایان درحالی با تعیین سن ۱۸ سالگی به عنوان پایان دوره کودکی (بلوغ) مخالفت می‌کنند که براساس فقه حنفی،‌ مذهب رایج در افغانستان و بیشتر کشورهای اسلامی،‌ سن بلوغ برای دختران ۱۷و برای پسران ۱۸ سال است.

خروج نمایندگان مخالف
هفته گذشته مجلس نمایندگان افغانستان،‌ سرانجام پس از بحث‌های فراوان، تصویب کرد که افراد زیر ۱۸ سال،‌ کودک حساب شوند. ‌

در جریان بحث‌های مجلس برای تصویب قانون حمایت از کودکان،‌ شماری از نمایندگان با اتکا به مباحث شرعی،‌ می‌گفتند هرگاه آثار بلوغ در یک فرد ظاهر شود،‌ او از نظر اسلام دیگر کودک به حساب نمی‌‎آید و تعیین سن ۱۸ سال برای پایان دوره کودکی،‌ به گفته آن‌ها مخالف شرع اسلام و همچنین ماده سوم قانون اساسی کشور است که تاکید دارد هیچ قانونی نباید بر خلاف شرع تصویب شود. ‌

نمایندگان مخالف تعیین سن کودکی،‌ تاکید داشتند که قانون مصوب مجلس باید به مساله بلوغ شرعی هم اشاره کند. مجلس نمایندگان افغانستان با وجود تحریم رای‌گیری و ترک مجلس از سوی اعضای مخالف،‌ فرمان تقنینی رئیس‌جمهور در این زمینه را به رای گذاشت و با اکثریت آرا از تصویب گذراند. ‌

در بسیاری از قوانین و میثاق‎های بین‎المللی که افغانستان آن‌ها را پذیرفته،‌ افراد کمتر از ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند.‌

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن