اخبارداخلی

رادیکالیسم و افراط گری الزامات عقلانیت و دگرپذیری را با چالش مواجه کرده است

دکتر پیرانی: با استفاده از تجربیات گذشته به افق های جدید حرکت می کنیم

آوای سنت:امروز پنجمین کنگره عمومی جماعت دعوت و اصلاح در تهران شروع به کار کرد. یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه دکتر عبدالرحمان پیرانی دبیر کل جماعت بود.

گزیده بیانات این فعال شاخص اهل سنت تقدیم کاربران می گردد.

پنجمین کنگره‌ی جماعت دعوت و اصلاح در شرایطی برگزار می‌شود که سیطره‌ی افراطی‌گری و رادیکالیسم از سوی مجموعه‌های مختلف، وفاداری به الزامات کنشگری بر مدار خردورزی و میانه‌روی و رواداری و صورت دادن کنش‌های مؤثر و ماندگار را بیش از گذشته با دشواری مواجه ساخته است.

در عرصه‌ی جهانی، انصاف و گزاره‌های اخلاقی به سادگی قربانی معامله‌ها و مصلحت‌های قدرت‌سالاران و زورمندان می‌شوند و سازوکارهای نظم جهانی و حقوق بین‌الملل به بازیچه‌ای در اختیار معدودی از بازیگران تنزّل یافته‌اند.

آنچه تحت عنوان «بیداری اسلامی» شناخته می‌شود، علیرغم خدمات شایسته و ارزشمندی که در زمینه‌های مختلف تقدیم نموده است، اکنون در جای جای خاورمیانه و جهان اسلام، با مشکلات و پیچیدگی‌های گفتمانی و معرفتی از یک سو و دشواری کنش اجتماعی و سیاسی از دیگر سو دست به گریبان است.

عبور از دشواره‌ی کنشگری بین دو مفهوم «امت» و «دولت – ملت» نیازمند بازخوانی و ایضاح و تبیین اولویت و جایگاه هر کدام است.

در این میان، گستردگی جامعه‌ی هدف ویژه و عمده‌ی جماعت دعوت و اصلاح، در استان‌های واجد ویژگی فرهنگی، اتنیکی و مذهبی متفاوت، لزوم هوشیاری جمعی ما را دوچندان می‌کند و اهمیت مضاعف فهم صحیح الزامات «زمان» و «محیط» را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

جماعت در پیشینه‌ی عملکرد خود، به ویژه در سه حوزه‌ی فرهنگی، اجتماعی و خیریه، متکی به نصرت خداوندگار منان، دستاوردهای ارزشمندی را محقق نموده است که احصای آنها در این وجیزه نمی‌گنجد و ان شاء الله به طریق مقتضی به اطلاع اعضا، هواداران و عموم علاقه‌مندان خواهد رسید. بدیهی است ذکر دستاوردها، به هیچ روی، به معنای نفی کاستی‌ها نیست و بازخوانی و به‌روزآوری مستمر و واقع‌بینانه‌ی نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصت‌ها و تهدیدها، مقتضای پویایی و حرکت در مسیر تعالی است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن