اخبارداخلی

ریل‌گذاری ملی برای رفع مشکلات و توسعه سیستان و بلوچستان

عزم ملی برای توسعه سیستان و بلوچستان ادامه دارد

آوای سنت : طی روزهای گذشته تعدادی از مدیران رده‌بالای کشوری جهت بررسی مشکلات سیستان و بلوچستان به این منطقه سفر و از نزدیک پیگیر رفع مشکلات بودند

سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استان‌های کشور در جنوب شرق ایران قرار دارد این استان با مساحت حدود ۱۸۰ هزار و ۷۲۶ کیلومترمربع وسعت کمابیش اندازه کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را در برمی‌گیرد، طبق آخرین سرشماری این استان با دارابودن نزدیک به ۳ میلیون نفر جمعیت، جوان‌ترین استان کشور نیز به شمار می‌رود.

در سال‌های گذشته کم‌توجهی به این استان در برخی موضوعات باعث شده تا چرخه توسعه برای آن به‌کندی بچرخد و این امر سبب شد که سیستان و بلوچستان باتوجه‌به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در تمامی عرصه‌ها به‌ویژه کشاورزی، شیلات، معادن و… دارد نام محرومیت را بر پیشانی خود حک نماید.

هر چند در سال‌های گذشته کارها و تلاش‌های خوبی در جهت رونق و توسعه در این استان صورت گرفت؛ اما این اقدامات برای شتاب به چرخه توسعه استان مطلوب نبوده و سیستان و بلوچستان نیازمند عزمی جدی‌تر و البته پرشتاب‌تر برای پیشرفت توسعه است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم این استان در رأس توجه در سطح ملی قرار گرفت و بسیاری از پروژه‌ها و اقدامات گسترده و بزرگ در این استان آغاز شده است. در روزهای اخیر نیز این استان شاهد ورود وزرا و چندین نفر از مدیران ملی برای افتتاح و تصمیم‌گیری برای اجرای طرح‌های بزرگ توسعه‌ای در استان بودیم.

در حوزه محرومیت‌زدایی اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به منطقه سیستان اختصاص یافت
رئیس بنیاد مستضعفان کشور با حضور در زابل و با شرکت در شورای اداری سیستان با بیان اینکه در حوزه محرومیت‌زدایی اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان را به پنج شهرستان منطقه سیستان اختصاص خواهیم داد بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز میزان ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در قالب وام قرض‌الحسنه از طریق بانک سینا ارائه خواهد شد و اگر مردم بتوانند این اعتبار را جذب کنند این اعتبار تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان قابل‌افزایش خواهد بود.

پرویز فتاح به بیان اقدامات انجام شده این بنیاد در حوزه مسکن افزود: در حوزه مسکن نیز ۶۰۰ واحد در حال ساخت است و بنا داریم برای هر خانواده دارای دو معلول به بالا در ۵ شهرستان منطقه سیستان که بدون مسکن باشند مسکن احداث نماییم و علاوه بر این نیز ۴۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سایر محرومین منطقه ساخته خواهد شد.

وی همچنین از تأمین اعتبار برای تأمین نیازهای موردی مددجویان و محرومین کمیته امداد و بهزیستی و توزیع ۱۰ هزار بسته معیشتی برای محرومین منطقه سیستان خبر داد و افزود: این بنیاد آمادگی دارد در بحث کمک به مبلمان شهری شهرستان زابل تا سقف ۵۰ میلیارد تومان مشارکت نماید به این گونه که ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد بنیاد برای اجرای هر طرح سهم آورده داشته باشند.

۵۰۰ واحد مسکونی هدیه به نیازمندان جنوب استان
فتاح همچنین در سفر به جنوب سیستان و بلوچستان از ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی با مشارکت بنیاد مسکن در قصرقند خبر داد و افزود: از این تعداد ۱۷۰ واحد تکمیل شده و بقیه نیز تا پنج ماه دیگر تکمیل می‌شود.

رئیس بنیاد مستضعفان کشور نیز با اشاره به اینکه بیش از یک هزار مگاوات کمبود تولید برق در سطح سیستان و بلوچستان داریم، از توسعه نیروگاه برق چابهار جهت جبران کمبود برق این منطقه خبر داد و تصریح کرد: ۳۰۰ ترانس برق درگذشته به جنوب استان تحویل شده است، و ۲۰۰ ترانس برق جدید نیز به‌زودی خریداری و تحویل می‌شود.

وی همچنین افزود: سرمایه‌گذاری ۱۲ هزارمیلیاردریالی بنیاد مستضعفان کشور در ساخت سیلوی ۱۰۰ هزارتنی غلات در بندر شهید بهشتی چابهار از دیگر برنامه‌های این بنیاد در جنوب سیستان و بلوچستان است.

۱۳ طرح بهداشتی و درمانی در سیستان و بلوچستان افتتاح شد
یکی از پیشرفت‌های که در سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر شاهد بودیم، رشد و توسعه شاخص‌های بهداشت و درمان در این استان است، در همین راستا در ادامه قطار سفرهای وزرا و مدیران سطح ملی به سیستان و بلوچستان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۱۹ مردادماه ۱۳ طرح بهداشتی و درمانی با زیربنای ۳ هزار و ۵۴۶ مترمربع را در این استان افتتاح کرد.

بهرام عین‌اللهی با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی این طرح‌ها بیش از ۱۲۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است افزود: این طرح‌های شامل بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان ۵۵ تختخوابی و بخش عفونی ۲۰ تختخوابی بیمارستان علی ابن ابی‌طالب (ع) زاهدان، مرکز خدمات جامع سلامت چاه زرد، ۶ خانه بهداشت، واحدهای مسکونی کارکنان بهداشت و درمان سرسوره و کنت در جنوب استان، دستگاه ام‌آرآی بیمارستان ایران‌مهر سراوان و دستگاه سی تی آنژیو بیمارستان علی ابن ابی‌طالب زاهدان است.

وزیر بهداشت که در ابتدای سفر به سیستان و بلوچستان در بازدید از بیمارستان امیرالمؤمنین زابل از رفع کمبود نیروی متخصص و فوق‌تخصص این بیمارستان تا مهر امسال خبر داد و تصریح کرد: خدمات درمانی برای بیماران در زابل در صورت مراجعه از مسیر نظام ارجاع و سلامت خانواده رایگان می‌شود.

وی در این سفر با بیان اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان در کاهش مرگ‌ومیر نوزادان موفق بوده است اظهار کرد: در سالیان گذشته شاخص مرگ‌ومیر نوزادان در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۱۵ در هزار تولد زنده بوده است که در حال حاضر این شاخص به ۱۱/۸ در هزار تولد رسیده که نشان‌دهنده خدمات مناسب در این مرکز است.

وزیر بهداشت همچنین در این سفر یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های سی تی آنژیو در کل منطقه جنوب شرق کشور را در بیمارستان علی بن ابی‌طالب (ع) زاهدان افتتاح کرد.

انبار سرپوشیده تراس c به مساحت ۴هزار مترمربع با در بندر چابهار افتتاح شد
چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان نیز یکی دیگر از مناطقی است که ظرفیت‌های بالقوه نظیر بنادر و شیلات را در دل خود جایی داده است، طرح توسعه بنادر در این شهر بندری یکی دیگر از اهداف دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان است.

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در روزهای اخیر به چابهار سفر کرد و در این سفر با بیان اینکه آماده‌سازی زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری و بندری در چابهار موجب ایجاد اشتغال و توسعه می‌شود اظهار کرد: ۱۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار آماده شده و مجوزهای بی‌نام صادر شده است تا امورات تسهیل شود.

با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور انبار سرپوشیده تراس c به مساحت ۴هزار مترمربع با در بندر چابهار افتتاح و به بهره‌برداری رسید این طرح به‌منظور توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و حمل‌ونقل منطقه آزاد، افتتاح شد.

از ویژگی‌های شاخص این انبار، بالابودن سطح ایمنی آن به‌طوری‌که سیستم اعلام و اطفای حریق کامل در آن با استفاده از بهترین تجهیزات اجرا شده است.

حسینی در ادامه سفر خود به چابهار با مولوی عبدالرحمن ملازهی امام‌جمعه اهل‌سنت چابهار دیدار و بیان کرد: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به محرومیت‌زدایی و عمران و آبادانی استان سیستان و بلوچستان و فعال‌کردن ظرفیت‌های بی‌بدیل منطقه چابهار دارد.

انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان تا پایان سال آینده به اتمام می‌رسد
در ادامه این سفرها ۲۱ مردادماه عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری از زاهدان به چابهار جهت تکمیل طرح انتقال آب دریای عمان به شمال سیستان و بلوچستان توسط شرکت اینواسکو «سرمایه‌گذار بخش خصوصی» وارد سیستان و بلوچستان شد.

علی‌آبادی از سیستان و بلوچستان به‌عنوان مقصد طرح‌های بزرگ در کشور یادکرد و گفت: لوله‌گذاری خط انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان در مسیری قرار گرفته است که از مناطق تجمع جمعیت عبور کند تا نیاز آب استان تأمین شود، هدف ما سرعت‌بخشیدن به پروژه است.

وی افزود: این پروژه بسیار بزرگ و مهم است هدف ما اتمام پروژه تا پایان سال آینده است که این امر نیازمند همکاری ویژه در انجام پروژه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از زاهدان به سمت چابهار قطب اقتصادی ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سفر کرد علی‌آبادی در این سفر از پروژه شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب دریای عمان بازدید و گفت: این پروژه پیشرفت ۱۲درصدی داشته و با اعتبار ۱۶۰ هزار میلیاردتومانی که برای آن تخصیص‌یافته، باعث خوشحالی است که به‌زودی کام مردم این دیار شیرین شود.

وی با تأکید بر اینکه انتقال آب به شهرها و روستاها موجب توسعه اشتغال و تولید می‌شود و می‌تواند رونق خوبی را به دنبال داشته باشد تصریح کرد: در ابتدا مشکل آب شهر چابهار که سال‌هاست آب آن جیره‌بندی شده است، رفع و از آب شبانه‌روزی بهره‌مند می‌شود و در ادامه انتقال آب به دیگر شهرها و روستاها انجام خواهد شد.

طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان از مهرماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده و شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین‌سازی و نمک‌زدایی برای ظرفیت نهایی ۲/۴ میلیون مترمکعب در روز آب شیرین، سامانه انتقال آب به طول خط ۷۲۰ کیلومتر در سیستان و بلوچستان برای ظرفیت ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال، اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال ٨٠٠ میلیون مترمکعب آب در سال و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی برای تأمین انرژی است.

امید است با همتی که در سطح ملی برای توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان به کار گرفته شده، در آینده نزدیک شاهد پیشرفت این استان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی باشیم و ظرفیت‌های ناشناخته این استان در راستای سرعت‌بخشیدن به چرخه توسعه و پیشرفت به کار گرفته شود./عصر هامون

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن