اخبارخارجی

سایه حوادث یازدهم سپتامبر بر عربستان

انتشار بخش های محرمانه گزارش افی بی آی در زمینه یازده سپتامبر

آوای سنت : دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف بی آی) اخیراً صدها سند از طبقه بندی خارج شده را منتشر کرده است که در مورد ارتباط احتمالی دولت عربستان سعودی با حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،بیش از ۷۰۰ صفحه از اسناد اف بی آی تحت فرمان اجرایی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا منتشر شد.این اسناد نشان می‌دهد که القاعده وظایف خود را در طراحی حملات تقسیم کرده است و از ترس افشای برنامه‌های حمله،از قبل به دیگران اطلاع نداده است.

بر اساس یادداشت این دفتر،هواپیما ربایان می دانستند که یک عملیات جهادی در جریان است، اما تا اندکی قبل از حمله از ماهیت آن اطلاعی نداشتند.

اف‌بی‌آی همچنین روابط بین نواف الحزمی و خالد المهدار، اولین هواپیماربایانی که به ایالات متحده وارد شده‌اند، و افراد مرتبط با وزارت امور اسلامی عربستان سعودی را  بررسی کرده است.

براساس این اسناد، اداره تحقیقات تحقیق کرده است که آیا اعضای القاعده بدون اطلاع دولت عربستان سعودی به این وزارتخانه نفوذ کرده اند یا اینکه همکاری بین اعضای این سازمان و برخی عناصر افراطی در داخل این وزارتخانه وجود داشته است.

برای سال‌ها، تحقیقات بر این موضوع متمرکز بود که آیا سه تبعه سعودی، از جمله یکی از مقامات سفارت عربستان در واشنگتن، اطلاعات قبلی از این حملات داشتند یا خیر. تحقیقات به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای متهم کردن سه شهروند به حمایت مستقیم از آدم ربایان وجود ندارد.

طی دو دهه گذشته، این تحقیقات ،حمایت مقامات سعودی از هواپیماربایان را مورد بررسی قرار داده است، اما شواهد روشنی مبنی بر کمک رهبران ارشد سعودی به برنامه ریزی حملات ارائه نکرده است.

دولت عربستان سعودی مدتهاست که هرگونه دخالت در آن را رد کرده است و سفارت عربستان در واشنگتن در سپتامبر گذشته ضمن حمایت ازخارج شدن این اسناد از حالت طبقه بندی گفت این اقدام یک بار برای همیشه برای پایان دادن به اتهامات بی اساس علیه عربستان کافی است.این سفارت هر گونه ادعای همدستی عربستان سعودی در این حمله را کاملا نادرست دانست.

بایدن اخیراً با فشار خانواده‌های قربانیان مواجه شده است، زیرا آنها مدت‌هاست که در جریان یک دادخواست در نیویورک به اتهام دست داشتن مقامات ارشد سعودی در این حملات، به دنبال سوابق بوده‌اند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن