اخبارخارجی

سایه چین بر مناسبات امارات و آمریکا

احتمال لغو قرارداد نظامی بین دو کشور بالا گرفت

آوای سنت : وال استریت ژورنال آمریکایی فاش کرد که امارات تهدید کرده است  قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری برای خرید جنگنده های اف-۳۵، پهپادهای ریپر و سایر مهمات پیشرفته را لغو خواهد کرد،اما دولت جو بایدن، برپایبندی خود به این قرارداد تاکید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،این روزنامه روز سه‌شنبه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که دولت امارات نامه‌ای به دولت آمریکا ارسال و اعلام کرده است که قصد دارد این توافق را فسخ کند، زیرا الزامات امنیتی آمریکا که واشنگتن برای محافظت از تسلیحات خود در برابر جاسوسی چین تعیین کرده است، بسیار سنگین است.

این روزنامه نوشت: این تهدید ممکن است یک زلزله بزرگ بین دو متحد قدیمی باشد که اختلافات آنها به دلیل نقش چین در خلیج فارس در حال افزایش است.

اماسخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت بایدن همچنان به قرارداد F-35 با امارات متعهد است.وی افزود: همانطور که اخیراً در نمایشگاه هوایی دبی تأیید کردیم، دولت بایدن و هریس به فروش پیشنهادی F-35، MQ-9B و مهمات به امارات متعهد است، ما به رایزنیها ادامه می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که درک متقابلی از تعهدات داریم.

وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوی میان کشورش و امارات در مورد مسائل باقی‌مانده خواهد بود، تاکید کرد که ایالات متحده مشتاقانه منتظر گفت‌وگوی نظامی مشترک با امارات در اواخر این هفته است.

قرار است روز چهارشنبه یک هیئت عالیرتبه اماراتی در یک سفر دو روزه به واشنگتن  برود.

به گزارش وال استریت ژورنال در دوره گذشته، دولت رئیس جمهور آمریکا متحد خود، امارات متحده عربی را تحت فشار قرار داد تا ساخت پایگاه چینی در این کشور را متوقف کند و به ابوظبی هشدار داد که حضور نظامی چین در کشورش ممکن است روابط بین دو کشور را تهدید کند.

سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده نوامبر گذشته کشف کردند که چین به طور مخفیانه یک تأسیسات نظامی مشکوک در بندری در امارات می‌سازد، تصاویر مخفی ماهواره‌ای که مقامات آمریکایی در بهار گذشته به دست آوردند این خبر را تایید می کند که چینی‌ها در حال ساخت این تأسیسات هستند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن