اخبارخارجی

سخنان نخست وزیر سابق قطر درباره سیاستهای کشورهای عربی منطقه/نفتالی بنت: اسرائیل به سمت فروپاشی اقتصادی می‌رود/تحرک جدید کویت برای حل اختلافات دولت‌های عربی خلیج فارس/سخنگوی طالبان: امیدواریم بایدن به توافقنامه دوحه پایبند بماند/تبریک دیرهنگام عربستان و اسرائیل به بایدن

آوای سنت: آخرین اخبار و تحولات سیاسی منطقه و جهان اسلام در بسته چند خبر آوای سنت

سخنان نخست وزیر سابق قطر درباره سیاستهای کشورهای عربی منطقه

 نخست وزیر سابق قطر گفت: کشورهای منطقه باید قدرت خود را از ملتشان بگیرند نه از ریاست جمهور آمریکا از هر حزبی که باشد.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر پیشین قطر در توییت‌های مکرر روز گذشته خود، از شورای همکاری‌ خلیج فارس و اتحادیه عرب خواست تا در سیاستهایشان که غالبا برای برنامه‌ها و مسائلی اتخاذ می شوند که منافع ملت و کشور خود را تأمین نمی‌کنند، تجدید نظر کنند.

وی همچنین تأکید کرد که کشورهای منطقه باید قدرت خود را از ملتهایشان بگیرند نه از ریاست جمهوری آمریکا چه دموکرات باشد چه جمهوری خواه.

نخست وزیر سابق قطر همچنین نوشت: غالبا حکومتها و ملتهای عربی در هر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مشغول تحلیل‌ها و بررسی مواردی می‌شوند که از نتایج این انتخابات حاصل می‌شود و بر اساس اینکه رئیس جمهور برنده از حزب دموکرات یا جمهوری خواه باشد، متفاوت است.

نفتالی بنت: اسرائیل به سمت فروپاشی اقتصادی می‌رود

رهبر حزب راست گرای “یمینا” ضمن انتقاد شدید از شیوه تعامل دولت بنیامین نتانیاهو با بحران کرونا، تاکید کرد که این رژیم به سمت فروپاشی اقتصادی پیش می‌رود.

نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای نفتالی بنت تصریح کرد که رژیم صهیونیستی هم اکنون به سمت و سویی بسیار وحشتناک پیش می رود و در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد.

بنت اظهار داشت که دولت کنونی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو کاملا شکست خورده است و راه های دیگری نیز وجود دارد و اگر انتخابات برگزار شود، ما جایگزینی برای این دولت انتخاب خواهیم کرد.

وی تصریح کرد که این یک حقیقت است که انتخاباتی دیگر در پیش است.

تحرک جدید کویت برای حل اختلافات دولت‌های عربی خلیج فارس

برخی منابع عالی‌رتبه دولت کویت از تلاش‌های جدید این کشور برای حل اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس خبر دادند.

برخی منابع عالی‌رتبه در دولت کویت از تلاش‌های جدید این کشور برای حل اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس خبر دادند و گفتند که تماس‌ها به منظور ایجاد وحدت و تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر ادامه دارد.

روزنامه کویتی القبس نوشت که تحرکات کویتی با حمایت و هماهنگی آمریکا برای حل اختلافات به وجود آمده در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس همچنان ادامه دارد.

این منابع ورود طرف‌های جدید به روند حل اختلافات در این شورا را بعید دانسته و گفتند: «کویت، آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری به پایان دادن به اختلافات به منظور مقابله با چالش‌های منطقه‌ای، تغییرات جهانی و اقتصادی و حفظ موجودیت این شورا تمایل دارند».

این منابع همچنین درباره آغاز تحرکات جدید برای حل اختلافات در شورای همکاری به گونه‌ای که رضایت همگان جلب شود، ابراز امیدواری کردند.

سخنگوی طالبان: امیدواریم بایدن به توافقنامه دوحه پایبند بماند

طالبان ابراز امیدواری کرد که توافقنامه دوحه میان این گروه و آمریکا پس از روی کار آمدن جو بایدن نیز پابرجا بماند.

سخنگوی طالبان در اولین واکنش به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که امیدوار است توافقنامه دوحه میان طالبان و آمریکا با رئیس جمهور جدید آمریکا پابرجا بماند.

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، امروز به بی‌بی‌سی گفت: «تغییرات داخلی در کشورها در حال انجام است. امید ما این است که این تغییرات تأثیر مثبتی بر افغانستان ما بگذارد و تأثیر منفی خاصی نداشته باشد.»

به گفته نعیم توافقنامه دوحه بین طالبان و دولت آمریکا است و تغییر شخصیت‌ها نباید بر آن تاثیری بگذارد.

تبریک دیرهنگام عربستان و اسرائیل به بایدن

در واکنشی دیرهنگام، وزرای خارجه و جنگ رژیم صهیونیستی پیروزی نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفتند.

به گزارش روسیا الیوم، بنی گانتس، وزیر جنگ و نخست وزیر تناوبی رژیم صهیونیستی و گابی اشکنازی، وزیر خارجه این رژیم در واکنشی دیرهنگام و در پیام‌هایی جداگانه، پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفتند.

گانتس، رهبر حزب آبی ـ سفید صبح روز یکشنبه در توییتی نوشت: همزمان با مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات، صمیمانه به جو بایدن، حامی و دوست دیرینه اسرائیل و همکار وی کالاما هریس (سناتور آفریقایی الاصل) تبریک می‌گویم که به عنوان معاون رئیس جمهوری انتخاب شد.

وی در عین حال از دونالد ترامپ سپاسگزاری کرده و او را “شریکی ارزشمند” برای رژیم صهیونیستی خواند و از تعهد وی به امنیت این رژیم و سهمش در آینده آن قدردانی کرد.

همچنین خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) یکشنبه‌شب گزارش داد که «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی و «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد او طی تلگرافی پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفته‌اند.

بر اساس این گزارش، آن دو همچنین انتخاب «کاملا هریس»، به عنوان معاون رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا تبریک گفته‌اند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن