اخبارخارجی

سلطان قابوس درگذشت

آوای سنت : بنابر گزارش تلویزیون دولتی عمان سلطان قابوس بن سعید حاکم عمان درگذشته است.این خبر را تلویزیون دولتی عمان با قطع برنامه‌های عادی خود اعلام کرد.

سلطان قابوس سال‌ها بود که گزارش می‌شد از سرطان روده بزرگ رنج می‌برد. او به هنگام مرگ ۷۹ سال داشت و بعد از پدرش حدود نیم قرن بر تخت حکمرانی عمان نشسته بود.

به گزارش تلویزیون عمان، او جمعه شب درگذشته است.

به همین مناسبت حکومت عمان سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

سلطان قابوس فرزندی نداشت و جانشینی هم برای اریکه خود معرفی نکرده بود.

بنابر قوانین عمان اکنون شورای خاندان سلطنتی عمان که متشکل از ۵۰ مرد از اقوام سطان قابوس است سه روز فرصت دارد که حاکم جدید را معرفی کند.

اگر این شورا نتواند ظرف مدت تعیین شده به توافق برسد آن گاه قاضی‌القضات دیوان عالی کشور، شورای نظامی عمان، شورای مشورتی این کشور و هیات دولت به اتفاق نامه مهر و موم شده‌ای را خواهند گشود که در آن سلطان قابوس به طور محرمانه جانشین خود را پیشنهاد کرده و این گروه فورا او را حاکم جدید عمان معرفی خواهند کرد؛ کسی که احتمالا خودش هم از چنین انتخابی بی‌خبر بوده است.

آن طور که گفته می‌شود بخت اصلی جانشینی او سه برادرند که عموزاده‌های سلطان قابوس هستند؛ هیثم بن طارق آل سعید، وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی؛ اسد بن طارق آل سعید، معاون نخست وزیر و شهاب الدین آل سعید، فرمانده سابق نیروی دریایی عمان که مشاور ارشد نظامی سلطان قابوس هم بود.

در ساختار حکومتی عمان سلطان همه کاره است و علاوه بر ایفای نقش شخص اول مملکت همزمان فرمانده کل قوا، نخست وزیر، وزیر دفاع، وزیر خارجه و وزیر دارایی هم هست.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن