اخبارخارجی

طراحی لباس با خطوط شبه قرآنی در پاکستان دردسر ساز شد

آوای سنت : یک زن پاکستانی به دلیل اینکه لباسی با طرح خطوط عربی به تن کرده بود، به زعم اهانت به قرآن کریم مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

به نقل از صدی البلد، شماری از شهروندان پاکستانی، به یک زن عابر به دلیل پوشیدن مانتویی که روی آن با خط عربی کلمه «حلوه» (زیبا) نوشته شده بود، حمله کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

آنها دلیل کار خود را اینگونه اعلام کردند که نوشته‌های روی مانتو، آیات قرآن کریم بوده و به این کتاب مقدس اهانت شده است. آنها اعلام کردند که این کلمه یکی از کلمات قرآن است و در نتیجه بدین وسیله قرآن کریم و دین اسلام مورد بی‌حرمتی قرار گرفته است.

فیلم این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و نشان می‌دهد که زن پاکستانی که بسیار ترسیده، در گوشه‌ای از رستوران نشسته و صورت خود را با دست پوشانده است.

در همین رابطه تعدادی از علمای دینی پاکستان در این باره تأکید کردند که روی این پیراهن کلمه «حلوه» با خط عربی نوشته شده و از آیات قرآن کریم نیست. پلیس نیز از این علما خواست که با ضبط یک فیلم اعلام کنند این زن بی‌گناه است.

توسعه قوانین مجازات توهین به مقدسات دینی در پاکستان

قوانین توهین به مقدسات در پاکستان طی دهه‌ها در حال تغییر بوده است. در سال ۱۹۲۷ میلادی، قانون سخنان نفرت‌انگیز بخش ۲۹۵ (الف) تحت فشار جامعه مسلمانان تصویب شد. بر اساس این قانون توهین به بنیانگذاران یا رهبران هریک از جوامع دینی جرم جنایی شناخته می‌شود. پس از تشکیل کشور پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی چندین قانون در خصوص مبارزه با اهانت به مقدسات به قانون مجازات پاکستان اضافه شد.

از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۶، دولت نظامی پاکستان قوانین توهین به مقدسات را اصلاح کرد تا آنها را تشدید کند و بندهای جدیدی را با هدف «اسلامی کردن قوانین» و نفی چهره اسلامی اقلیت احمدیه اضافه کرد. بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۷، بیش از ۱۵۰۰ نفر به توهین به مقدسات متهم و حداقل ۷۵ نفر در این اتهامات کشته شدند.

در ژانویه ۲۰۲۳، جمعیت ملی پاکستان با تشدید قوانین مربوط به توهین به مقدسات در این کشور موافقت کرد که این امر موجب نگرانی اقلیت‌ها شد. اقلیت‌ها از این می‌ترسیدند که قوانین جدید منجر به نقض حقوق بشر و فشار بیشتر بر اقلیت‌های مذهبی شود.

توهین به اقلیت‌های مسلمان تنها به دین محدود نمی‌شود، بلکه تحت تأثیر مسائل بین‌المللی است و در سراسر جهان، اقلیت‌های مسلمان در معرض آزار و اذیت قرار دارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن