اخبارخارجی

عبدالله عبدالله: صفحه‌ی دشمنی با طالبان باید بسته شود

آوای سنت : در نوزدهمین سالگرد کشته شدن احمد شاه مسعود، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که صفحه دشمنی با طالبان باید بسته شود و تلاش برای یافتن راه صلح و همبستگی آغاز گردد.

در آستانه برگزاری گفتگوهای صلح با طالبان، هواداران احمد شاه مسعود و شماری از مقام‌های حکومتی، گردهم آمده و از نیاز به تامین صلح در افغانستان سخن گفتند. این نشست روز سه‌شنبه ۱۸ سنبله (شهریور)/۸ سپتامبر – به مناسبت نوزدهمین سالگرد ترور احمد شاه مسعود – برگزار شد.

در سال ٢٠٠١، دو روز قبل از واقعۀ یازده سپتامبر (اصابت هواپیماها به برج‌های دوقلوی نیویورک)، احمد شاه مسعود به دست تروریست‌های سازمان القاعده کشته شد.

عبدالله عبدالله که در توافقی سیاسی با اشرف غنی، ریاست شورای عالی مصالحه ملی را به دوش گرفته تا تلاش‌های صلح با طالبان را نظارت کند، در این مراسم گفت که وقتش رسیده تا صفحه دشمنی با طالبان بسته شود.

عبدالله عبدالله هرچند تاریخ مشخص گفتگوهای رو در رو با طالبان را مشخص نکرد، اما تاکید کرد که در روزهای نزدیک این گفتگوها در خارج از افغانستان برگزار خواهد شد.

آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالبان، از شرط‌های اصلی آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی صلح بود که با تکمیل این روند، برگزاری این گفتگوها بیش از هر زمان دیگری محتمل است.

از میان ۵۰۰۰ زندانی تنها ۷ زندانی خطرناک طالبان به دلیل مخالفت شماری از کشورهای متحد افغانستان چون فرانسه و استرالیا آزاد نشده‌اند و قرار است این زندانیان به زودی به قطر انتقال یافته تا زیر نظر دولت قطر باشند.

طالبان نیز به تازگی گفته‌اند که خواهان آزادی این زندانیان‌ نیز هستند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توئیتی گفته که هنوز روند آزادی زندانیان‌شان تکمیل نشده و تلاش‌ها برای رهایی چند زندانی باقی مانده جریان دارد.

در ادامه، سخنگوی طالبان تاکید کرده هر زمانی که روند رهایی این زندانی‌های باقی‌مانده تکمیل شود، هیئت گفتگوکننده‌شان آماده گفتگو با هیئت گفتگوکننده افغانستان خواهد بود.

بر بنیاد گزارش‌ها، در چند هفته پسین گفتگوهای بین الافغانی به دلایل گوناگون از جمله عدم تکمیل شدن روند آزادی زندانیان، بارها به تاخیر افتاده است.

حکومت افغانستان می‌گوید از هر لحاظ آماده گفتگو با طالبان است، اما طالبان هنوز چراغ سبز نشان نداده‌اند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن