اخبارخارجی

عرضه قرآن خطی قرن یازدهم در نمایشگاه آیسسکو

آوای سنت : یک نسخه قرآن خطی قرن یازدهم هجری از سوی کمیته ملی آموزش، فرهنگ و علوم عربستان در نمایشگاه نسخ خطی و سکه‌های نادر اسلامی آیسسکو در مراکش عرضه شد.

به نقل از اخبار ۲۴، احمد البلیهد، دبیرکل کمیته ملی آموزش، فرهنگ و علوم عربستان در این باره گفت: این کشور سکه‌ها و نسخ خطی متعلق به بیش از هزار سال پیش، از دوره‌های اسلامی و پیش از اسلام را در نمایشگاه مراکش عرضه کرد.

وی افزود: بازدیدکنندگان نمایشگاه از آثار به نمایش‌ درآمده از سوی عربستان استقبال کرده و از اماکنی که سکه‌ها در آنجا مدفون بوده‌اند، سؤال می‌پرسیدند.

البلیهد تصریح کرد: بازدیدکنندگان نمایشگاه از آلمان و دانشجویان مراکز آکادمیک مراکش بودند و از آثار به نمایش درآمده قدیمی باعث شگفتی آنان بود.

وی همچنین بیان کرد: یک نسخه قرآن متعلق به قرن یازدهم هجری که اثر هنری ارزشمندی به شمار می‌آید و مورد توجه زیادی قرار گرفته است، در نمایشگاه عرضه شد.

دبیرکل کمیته ملی آموزش، فرهنگ و علوم عربستان در پایان گفت: ارزش هنری این قرآن به دلیل سه موضوع خوشنویسی، طراحی و هماهنگی در کتابت آیات است و این نسخه از کلام وحی نقش‌ونگارهای گیاهی و هندسی متنوع با تذهیب و رنگ‌آمیزی بین سطور به شکل ابر و باد طلایی دارد.

یادآور می‌شود، رباط پایتخت مراکش در حاشیه چهل وسومین نشست شورای اجرایی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی(آیسسکو) از روز چهارشنبه، ۳۰ آذرماه میزبان نمایشگاه «سکه‌ها و نسخه‌های خطی اسلامی» بود و این نمایشگاه پس از چهار روز روز سوم دی به کار خود پایان داد.

نمایش قرآن خطی قرن یازدهم در نمایشگاه آیسسکو

انتهای پیام

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن