اخبارخارجی

عمران‌خان: برای رفتن دوباره به زندان آماده هستم

آوای سنت : همزمان با تکاپوی احزاب متحد با دولت پاکستان برای تحصن در اسلام‌آباد در اعتراض به حکم آزادی نخست وزیر سابق و قرار وثیقه وی در پرونده‌های قضایی، «عمران‌خان» اعلام کرد که برای رفتن دوباره به زندان آماده است.

رسانه‌های پاکستانی عنوان کردند که نخست وزیر سابق این کشور طی گفت‌وگویی از آنچه سقوط دموکراسی در پاکستان به پایین‌ترین سطح در تاریخ خواند، به شدت انتقاد کرد. خان‌، دولت پاکستان را به فرار از انتخابات متهم کرد و افزود که تنها امید وی به دیوان عالی پاکستان است زیرا دولت بیم آن دارد ‌که حزب تحریک انصاف پیروز میدان انتخابات شود.

این در حالی است که وزیر کشور پاکستان خواستار ممنوع الفعالیت شدن حزب تحریک انصاف شد.

اظهارات نخست وزیر برکنار شده پاکستان درحالی عنوان می‌شود که دولت این کشور قضات دیوان عالی را برای لغو بازداشت عمران‌خان و حکم دادگاه برای اعطای قرار وثیقه به وی را محکوم کرده است. رهبران دولت ائتلافی پاکستان از جمله حزب جمعیت علمای اسلام تصمیم گرفته‌اند که از فردا در اسلام‌آباد در اعتراض به آنچه رویکرد جانبدارانه قضات در رسیدگی به تحولات جاری در کشور خواندند، تحصن کنند.

«رانا ثنا الله» وزیر کشور پاکستان امروز در کنفرانس خبری در اسلام‌آباد عمران‌خان را به حمایت از خشونت و تشویق هوادارانش به اغتشاش متهم کرد و افزود که منحل کردن حزب تحریک انصاف تنها راهکار برای توقف مشکلات فعلی است. با این حال عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان انتخابات زودهنگام و آزاد را راه حل برون رفت این کشور از بحران سیاسی و اقتصادی می‌داند.

شبکه‌های خبری پاکستان گزارش دادند که هزاران نفر از حامیان حزب جمعیت علمای اسلام قرار است در اسلام‌آباد تجمع و مقابل دیوان عالی تحصن کنند. در مقابل حزب عمران‌خان نیز از هوادارانش خواست تا برای دفاع از قانون اساسی و قوه قضائیه در سراسر پاکستان امروز به طور مسالمت آمیز تظاهرات کنند.

عمران‌خان مدعی شد که دولت تصمیم گرفته که امکان برگزاری انتخابات تنها با زندانی شدن یا کشتن وی وجود دارد در حالی که قبل از آن ۲ بار سوء قصد به جان وی انجام شده است.

جناح مخالف پاکستان دولت را به کارشکنی برای دسترسی آسان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی متهم می‌کنند. هرچند محدودیت‌های اینترنتی از بامداد شنبه دوباره در این کشور برداشته شد اما گزارش‌ها حکایت از ادامه قطع توییتر و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب دارد. شبکه خبری «جیو» گزارش‌ داد که باوجود برداشته شدن محدودیت‌های اینترنتی، برخی از شبکه‌های اجتماعیمانند توییتر همچنان در پاکستان مسدود است.

درپی اغتشاشات اخیر پس از بازداشت نخست وزیر سابق پاکستان، آشوب‌ شهرهای مختلف این کشور را فرا گرفت و طی چند روز ۱۰ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. پلیس پاکستان اعلام کرد که بیش از ۳ هزار نفر از معترضان در مناطق مختلف این کشور بازداشت شدند.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان با محکومیت اعتراضات خشونت آمیز در این کشور، شب گذشته به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی دستور داد تا ظرف ۷۲ ساعت عوامل حمله به اماکن دولتی، نظامی و درگیری با نیروهای پلیس را بازداشت و به دست دادگاه ضدتروریسم بسپارند.

فرمانده ارتش پاکستان نیز روز گذشته طی سخنانی، هشدار داد که هیچ گونه توهین به نهادهای امنیتی کشور قابل قبول نیست و با اغتشاشگران و مسببان حمله به اماکن نظامی به شدت برخورد خواهد شد.

مسوولان پاکستانی حامیان عمران‌خان را مسوول اغتشاشات اخیر می‌دانند از سوی دیگر عمران‌خان از دیوان عالی پاکستان خواست تا یک کمیته تحقیقاتی تحت نظارت این دادگاه تشکیل و عوامل خشونت‌ها پس از بازداشت وی را بررسی کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن