اخبارخارجی

غرامت میلیارد دلاری مسلمانان روهینگیا از فیس بوک

آوای سنت : مسلمانان روهینگیا، فیس بوک را به تفرقه افکنی و نفرت پراکنی متهم کردند و خواستار پرداخت غرامت به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار شدند.

به نقل از الجزیره، روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد: شرکت فیس بوک با شکایت هایی قضایی در انگلیس و آمریکا روبه رو است که این شرکت را به مشارکت در نسل کشی مسلمانان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ میلادی از طریق اجازه نشر سخنان  تحریک آمیز علیه این اقلیت در میانمار متهم کرده است.

وکلای قربانیان خواستار غرامت بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار در یکی از بزرگ‌ترین دادرسی های دسته جمعی برای قربانیان جرایم ضد انسانی دربرابر دادگاه های داخلی در سراسر جهان شدند.

وکلا می گویند: فیس بوک سخنان نفرت انگیز و انزجارطلبانه علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را ترویج و تقویت کرده است. با این وجود، فیس بوک به قصور در کنترل محتوای ضد روهینگیا اذعان کرد. بنابراین این شرکت مدیرانی را منصوب نکرد تا بتوانند زبان های میانماری یا روهینگیایی را بخوانند یا درکی از صحنه سیاسی در این کشور داشته باشند.

این وکلا همچنین فیس بوک را به شکست در حذف پست های تحریک کننده به خشونت یا بستن صفحاتی حاوی سخنان نفرت انگیز متهم کرد، باوجود اینکه هشدارهای مکرر از سال ۲۰۱۳ میلادی توسط سازمان های حقوق بشری ارایه شد.

گزارش های رسانه ای اعلام کردند: اینگونه محتوا وضعیت وخیم در آنجا را تشدید می کند.

در این شکایت ارایه شده به دادگاه منطقه شمالی سانفرانسیسکو آمده است: مدیریت فیس بوک برای تجارت زندگی روهینگیا به منظور نفوذ به بازار یک کشور کوچک در جنوب شرقی آسیا آماده بود.

شکایت کنندگان، فیس بوک را به رباتی تشبیه کردند که برای یک ماموریت برنامه ریزی شده است. این رشد ناشی از نفرت و تقرجه، اختلافات و اطلاعات نادرست است که منج به نابودکردن زندگی صدها هزار روهینگیایی شده است.

در نامه ای که وکلای قربانیان به مقر فیس بوک در انگلیس ارسال شد، آمده است: موکلان ما به عنوان بخشی از نسل کشی و جنایت علیه بشریت در میانمار مورد اقدامات خشونت بار خطرناک، قتل و نقض شدید حقوق خود قرار گرفتند.

در این نامه آمده است: کمپین نسل کشی از طریق مطالب منتشر شده در فیس بوک تقویت شده است.

در آگوست ۲۰۱۷ میلادی، نیروهای امنیتی میانمار با حملات خشونت بار به مسلمانان در روستاهای ایالت راخین حمله کردند. به طوری که مسلمانان روهینگیا مجبور به فرار به بنگلادش و زندگی در شرایط سخت داخل بزرگ ترین اردوگاه های پناهندگان در جهان شدند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن