اخبارخارجی

 فراخوان برگزاری تظاهرات ضد اسلامی جدید در سوئد/ واکنش جامعه مسلمانان سوئد

آوای سنت : حزب راست‌گرای افراطی «خط سخت» دانمارک سه هفته پس از برگزاری تظاهرات علیه مسلمانان و آتش‌زدن یک جلد قرآن مجید در شهر “مالمو” سوئد، قرار است شنبه  راهپیمایی مشابه دیگری در ۵ حومه استکهلم، پایتخت سوئد برگزار کند.

به گزارش رسانه‌های محلی، گروه‌های راست‌گرای افراطی درخواستی را برای مجوز برگزاری تظاهرات در شنبه آینده در وزارت کشور سوئد ثبت کرده‌اند. با این حال به‌نظر می‌رسد که هواداران این جریان ۱۲ سپتامبر با یا بدون مجوز در استکهلم راهپیمایی کنند.

این برنامه در حالی اعلام می‌شود که حومه‌ پایتخت سوئد، مانند بسیاری دیگر از حاشیه‌های شهرهای بزرگ اروپا، سکونتگاه هزاران مهاجر عمدتا مسلمان از خاورمیانه و آفریقاست.

جامعه مسلمانان سوئد روز سه‌شنبه (۱۸ شهریور) برای چگونگی مواجهه با این راهپیمایی جلسه برگزار کرد. امام محمد خلیفی، یکی از ائمه جماعت استکهلم به یورونیوز گفت: «قرار شد رفتار آرام و دوستانه تشویق شود. نباید با زور پاسخ داد. فقط باید نادیده گرفت.»

خلیفی همچنین گفت با پلیس برای تامین امنیت مساجد استکهلم صحبت کرده است.

امام محمد خلیفی در واکنش به گفت‌وگوی یورونیوز با راسموس پالودان، رهبر راست‌های افراطی دانمارک پیرامون برگزاری این راهپیمایی ضداسلامی، گفت: «قانون اساسی حق شما را در برگزاری آزاد تظاهرات تضمین می‌کند. با این حال همین قانون به شما اجازه نمی‌دهد که به دیگری تعرض یا نشان‌های مذهبی را تخریب کنید. باید جلوی کسانی را که می‌خواهند آشوب بیافرینند و نظم عادی جامعه را به هم بزنند گرفت؛ چنین کارهایی آزادی را خدشه‌دار می‌کند.»

استفان لوفون، نخست‌وزیر سوئد در واکنش به درخواست حزب خط سخت دانمارک به روزنامه سیدوِنسکان گفت: «اینکه کسی وارد بشود یا نه، یک تصمیم رسمی است، اما بگذارید اینطور به شما بگویم […] درک آن‌هایی که مدام تحریک و توهین می‌کنند و موجب رنجش و تحقیر دیگران می‌شوند، واقعا برایم سخت است.»

درحالی‌که سوئد یکی از کشورهای بردبار اروپایی در قبال مهاجران به‌شمار می‌رود، احتمال قدرت‌گرفتن جریان‌های راست افراطی در این کشور نگرانی سیاستمداران و نهادها را برانگیخته است./ یورونیوز

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن