اخبارخارجی

فقرای روسیه بمبی در برابر پوتین

آوای سنت :در فوریه ۲۰۱۹ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تعداد روس‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از فقر شدید رنج می‌برند را حدود ۱۹ میلیون نفر تخمین زد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، جمعیت روسیه در آن زمان حدود ۱۴۷ میلیون نفر بود.در آن زمان، پوتین به کاهش قابل توجه تعداد افراد فقیر در کشورش می بالید. زیرا آمار آنها از بیش از ۴۰ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به حدود ۱۹ میلیون نفر کاهش پیدا کرده بود.

وی همچنین به بهبود سطح زندگی، ارقام اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش ذخایر ارزی کشور که در حال حاضر بیش از ۶۴۰ میلیارد دلار است، افتخار کرد.

اما این معادله در سال‌های بعد تغییر کرد،زمانی که دولت در حال انباشت ذخایر نقدی و ثروتمندان روسیه در حال انباشت ثروت بودند،نرخ فقر دوباره افزایش یافت،ارقام رسمی منتشر شده توسط اداره آمار روسیه ” Rosstat» می گوید ۱۷.۶ میلیون نفر فقیردراین کشور سرشار از نفت، گاز، مواد خام، غلات و کالاهای واسطه ای وجود دارد که معادل ۱۲ درصد جمعیت این کشور است .با این حال، ارقام غیر رسمی این نرخ را دو برابر رقم اعلام شده تخمین می زنند.

با شروع جنگ روسیه علیه اوکراین،آمار فقر شدید در روسیه بدون شک دو چندان خواهد شد و تعداد گرسنگان، بی خانمانها، گدایان و بیکاران در سراسر این کشور بسیار مرفه، دو چندان می شود.

شاید یکی از موضوعاتی که پوتین در جنگ کنونی خود محاسبه نکرده بود،پیامدهای خطرناک این جنگ بر بازارها و وضعیت معیشتی شهروندی باشد که از جهش قیمت ها در سالهای اخیر به دلیل همه گیری کرونا، کاهش قدرت خرید و افزایش نرخ تورم ناله می کرد.

در پی تصمیم حمله روسیه به اوکراین، واحد پول محلی روسیه(روبل) در برابر دلار سقوط کرد و از فوریه گذشته حدود ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داد،نکته قابل توجه اینجاست که روبل فقط در یک روز یعنی روز دوشنبه ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

با تشدید تحریم‌های غرب علیه اقتصاد روسیه،قیمت کالاها در این کشور افزایش یافت، بحران نقدینگی تشدید ومحدودیت‌هایی بر بانک‌های مستعد ورشکستگی اعمال شد، هزینه واردات و تجارت خارجی افزایش یافت و با وجود اینکه روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات و گندم است اما  قیمت شکر، گوشت و سایر مواد غذایی در این کشور افزایش یافت.

با طولانی شدن جنگ بر خلاف انتظار پوتین،مردم روس از جهش قیمت ها ، کاهش قدرت خرید خود و کاهش ارزش پول ملی خود خسته می شوند،با کاهش ارزش پول و با وجود افزایش نرخ بهره روبل به ۲۰ درصد، ثروت روس ها نیز در معرض خطر قرارگرفت.

بنابراین میلیون ها نفر از روس ها،پول ملی خود را رها و شروع به خرید دلار، یورو و سایر ارزهای خارجی کردند که این امر فشار بیشتری به بازارها وارد می کند و قیمت کالاها، خدمات و هزینه های زندگی را افزایش می دهد.

جنگ طولانی در اوکراین به نفع پوتین یا مردم روسیه نیست، زیرا باعث افزایش بحران های اقتصادی و معیشتی و ناآرامی های اجتماعی و کاهش محبوبیت رئیس جمهور روسیه در بین مردم می شود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن