اخبارخارجی

قدرت نرم،راز پیشرفت سریع طالبان

راههای ارتباط گیری موثر طالبان در هفته های اخیر

آوای سنت: قبل از شروع خروج آمریکایی ها از افغانستان ، پژوهشی را که “مرکز الخطابی” با عنوان (طالبان چگونه یک روستا را کنترل می کنند) ترجمه کرده بود، مطالعه کردم .

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، مطالعه این تحقیق، نشانه های بسیار مهمی از ذهنیت قبیله ای طالبان ارائه می دهد.در اصل،دولت افغانستان ، قبیله ای است ، بنابراین طالبان در برخورد با آن و حرکت در مناطق آن موفق تر از نیروهای مخالف آن بوده اند که به اشتباه با آن به عنوان یک دولت ملی رفتار کرده اند.

این بروشور کوچک می گوید طالبان برای تأثیرگذاری بر روستاها از طریق بزرگان و افراد با نفوذ در روستاها و شهرها صحبت می کند. آنها از روشهای سنتی ارتباط مستقیم استفاده می کنند .

ارتباطاتی که در دوره اخیر تقویت شده و مورد تأیید قرار گرفته است ، طالبان با برقراری ارتباط با بستگان و دوستان مقامات آنها را متقاعد می کند که یا تسلیم شوند و به جنبش بپیوندند،یا فرار کنند .همانطور که با عزیمت کاروانهای عظیم نظامی ، به سمت کابل رخ داد،که دیگران را تشویق به پیروی از آنها کرد.

تبلیغات طالبان این بار از طریق سایت های شبکه های اجتماعی و به اکثر زبانها بسیار قوی بود .به طوری که در تضعیف اعتماد به دولت افغانستان و پیروان آن بسیار مهم بود. یک مقام ارشد دولت افغانستان در مصاحبه خود با نیویورک تایمز گفت مناطقی که در آن  کلیپ های ویدیویی پخش شده بود به راحتی سقوط کرد.

کاملاً آشکار بود که جنبش طالبان با یک ذهن و مغز عمل می کند.در حالی که ما شاهد سرزنش،انتقاد و حملات مقامات دولتی افغانستان نسبت به یکدیگر بودیم تا اینکه انتقادها توسط برخی از دستیاران و مقامات دولتی وی به شکل تحقیرآمیز به شخص رئیس جمهور رسید.این امر باعث تفرقه و پراکندگی گروه حاکم افغانستان شد.

فروپاشی سریع ولایات افغانستان به دست طالبان یک واقعیت مهم را آشکار کرده است که نبرد برای تصرف قلبها و ذهنهایی که در آن اشغالگران آمریکا و حامیان آنها برای آن تلاش می کردند توهم و سرابی بیش نبود.

شاید دو تصویری که فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان در حساب خود قرار داده است ، وضعیت را به طور کامل خلاصه کند.

تصویر اول مربوط به جوانان و کودکان خشمگین افغانی بود که سالها قبل به سمت خودروی نظامی آمریکایی سنگ پرتاب می کردند و تصویر دوم مربوط به یک خودروی نظامی آمریکایی است که چند روز پیش توسط طالبان توقیف شد و دهها کودک و جوان سوار بر آن شدند و از ورود طالبان ابرازخوشحالی می کردند

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن