اخبارخارجی

مخالفت افکار عمومی دنیای عرب با عادی سازی مناسبات اعراب و اسراییل

آوای سنت : نتایج مطالعات وزارت امور راهبردی اسرائیل نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از کاربران در شبکه‌های اجتماعی دنیای عرب مخالف پیمان‌های صلح کشورهای عرب با اسرائیل هستند.

تحقیقات وزارت امور راهبردی اسرائیل نشان داده که مواضع شخصیت‌ها و گروه‌های مخالف با عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، بر شکل‌گیری نگرش مردم در کشورهای مختلف عرب در ارتباط با اسرائیل تأثیر زیادی داشته است.

نظر به این واقعیت که اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای عرب، نوجوان و جوان هستند، تأثیری که آن‌ها از مخالفان عادی‌سازی رابطه با اسرائیل گرفته‌اند، قابل تأمل است.

این مطالعات نه به‌صورت نظرسنجی بلکه با بررسی محتوای مطالب شبکه‌های اجتماعی بسیاری از کشورهای عربی، در مقیاس وسیع صورت گرفته است.

به گزارش مجموعه‌ای از رسانه‌های اسرائیل، نتایج مطالعات وزارت استراتژی این کشور به صورت یک گزارش جامع همراه با توصیه‌های مرتبط، روز یکشنبه ۲۰ مهر در اختیار اوریت زئوی فرکش، وزیر امور راهبردی، سایر وزیران و همچنین نهادهای امنیتی اسرائیل قرار گرفت.

این گزارش نتیجه تحقیقات درباره مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی دنیای عرب در یک ماه، میان نیمه ماه اوت تا میانه ماه سپتامبر، است. در این بازه زمانی، آمریکا خبر آمادگی امارات و سپس بحرین را برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل اطلاع داده بود.

بنیامین نتانیاهو و دولتمردان بسیاری در اسرائیل، عادی‌سازی رابطه کشورشان با امارات و بحرین را نشانی از تغییر افکار در دنیای عرب در قبال اسرائیل و به‌ویژه «خسته شدن» اعراب از «قضیه فلسطینی» عنوان کرده و ابراز اطمینان کرده‌اند که شمار دیگری از کشورها به این مسیر خواهند پیوست. یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، این هفته گفته بود که عربستان یکی از این کشورهاست.

اما بر اساس تحقیقات وزارت راهبردی اسرائیل، ۹۵ درصد از گفتمان غالب در شبکه‌های اجتماعی عرب‌زبان، امارات متحده عربی را به دلیل عادی‌سازی رابطه با اسرائیل نکوهش می‌کند؛ ۲۷ درصد آن‌ها امضای توافق با «صهیونیست‌ها» را محکوم کرده؛ ۱۰ درصد امارات را به «نفاق» متهم کرده و حتی ۵ درصد اقدام امارات را «تسلیم شدن» به آمریکا می‌دانند.

در مجموع بیش از نیمی از گفتمان غالب در شبکه‌های اجتماعی عرب‌زبان، توافق‌های امارات و بحرین با اسرائیل را «خیانت» تلقی می‌کنند؛ امری که مؤید گفتار سران فلسطینی در توصیف این توافق‌هاست.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن