اخبارداخلی

مدیرکل آموزش‌ و‌ پرورش استان کردستان : آموزش‌ و پرورش مهم‌ترین ملجأ ترویج مقوله حجاب است

آوای سنت : هاشم ناظمی‌جلال، آموزش‌وپرورش را مهم‌ترین محل و ملجأ ترویج مقوله حجاب دانست و گفت: کار در آموزش‌وپرورش، ریشه‌ای و زیربنایی‌ است و تمرکز بر حوزه تعلیم و تربیت مصلح بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فرهنگی است.

هاشم ناظمی‌جلال، مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان کردستان در نشست مشترک ستاد حجاب و‌ عفاف و شورای امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر با تبریک هفته بسیج، موضوت عفاف و حجاب را یکی از مهم‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین مباحث اجتماعی در جامعه ذکر کرد و گفت: اگر قرار است در جامعه تغییر مثبتی ایجاد شود، اصلاح روندهای ترویج حجاب و عفاف یکی از ضرورت‌ها و الزامات این تغییر است.

وی آموزش و پرورش را مهم‌ترین محل و ملجأ ترویج مقوله حجاب دانست و افزود: کار در آموزش و پرورش، ریشه‌ای و زیربنایی‌ است و تمرکز بر حوزه تعلیم و تربیت مصلح بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فرهنگی است.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان کردستان با اشاره به دوره ابتدایی به عنوان دوره حساس نهادینه‌سازی باورها و اعتقادات کودکان، سرمایه‌گذاری در این دوره را مهم ارزیابی کرد و گفت: نیاز داریم دختران دانش‌آموز را با آموزه‌های اصیل حجاب و عفاف و باورهای سنتی و فرهنگی آشنا کنیم.

وی برنامه‌ریزی در حوزه فعالیت‌های حجاب و عفاف را مبتنی بر ظرافت و حساسیت خاصی دانست و با تأکید بر توجه به اصول مختلف روان‌شناختی در تربیت دانش‌آموزان، از تلاش آموزش و پرورش برای عملیاتی کردن آن‌ها خبر داد.

ناظمی‌ جلال به برنامه فراگیر حوزه پرورشی و فرهنگی پرداخت و با تحسین متولیان امر در خصوص تدوین و گردآوری این برنامه‌ها، بر ضرورت پیگیری و اجرای دقیق آن در استان تأکید کرد.

وی یکی از محورهای برنامه فراگیر را اجتناب از کار پراکنده در زمینه‌ برنامه‌های فرهنگی و پرورشی بیان کرد و گفت: لازم است نهادها و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، به یک گفتمان مشترک جهت اجرای برنامه‌ها دست یابند.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان کردستان بررسی لایه‌های فرهنگی کردستان را مؤید اعتقاد محکم و متقن اقشار مختلف جامعه استان به حجاب ذکر کرد و افزود: مردم کردستان همواره از پیش‌قراولان عمل به آموزه‌های دینی و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بوده‌اند در هیچ دوره‌ای از تاریخ استان، بی‌حجابی ترویج نیافته است.

وی در پایان در قالب مصوبات این نشست، به ضرورت برگزاری جلسات متعدد تخصصی و احصای ظرفیت‌های نهادها و دستگاه‌های مختلف اشاره کرد و با تأکید بر برنامه‌ریزی در این راستا، از معاونت پرورشی و فرهنگی استان خواست زمینه‌های تشکیل هیئت اندیشه‌ورز بانوان را نیز فراهم آورند.

عزت‌الله طیبی‌راد، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش کردستان در ابتدای این نشست بدحجابی‌ها را عامل خدشه به ظواهر جامعه اسلامی توصیف کرد و گفت: ما در آموزش و پرورش وظیفه داریم تمام تلاش خود را برای مقابله با بی‌حجابی‌های احتمالی در سطح مدارس و ترویج بی‌عفتی به کار ببندیم.

وی ارسال شیوه‌نامه حجاب و عفاف به مدارس و پیگیری و ارزیابی اجرای کامل آن را یکی از فعالیت‌های این معاونت در حوزه حجاب و عفاف دانست و افزود: تبیین و تشریح مقوله حجاب و عفاف، مطابق آیین‌نامه اجرایی مدارس در دستورکار معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش کردستان، کارایی اعمال قهری در موضوع حجاب و عفاف را ناچیز توصیف کرد و با اشاره به شرایط روان‌شناختی دانش آموزان دختر، تمرکز بر تبیین و روشنگری در این حوزه را کارساز دانست.

وی برگزاری مسابقات فرهنگی هنری، غنی‌سازی اوقات فراغت از طریق برگزاری دوره‌های روشنگری، آموزش اولیا و مربیان، الگوسازی ملی، منطقه‌ای و مذهبی و ارائه ابزارهای تشویقی را از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌هایی ذکر کرد که در دستورکار آموزش و پرورش استان است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن