اخبارخارجی

مراسم روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی امروز در سازمان ملل برگزار می شود

آوای سنت : سازمان ملل متحد امروز مراسم روزجهانی مبارزه با اسلام هراسی را با هدف ترویج فرهنگ مدارا و صلح برگزار می کند.

به نقل از الاهرام، سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱) روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی را که مصادف با پانزدهم مارس است، برگزار می کند.

طبق مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۵ مارس، این روز در ۱۴۰ کشور جهان برگزار می شود. در سال ۲۰۲۲ قطعنامه‌ای به اتفاق آرا تصویب شد که توسط پاکستانی به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی ارایه شد تا ۱۵ مارس به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی اعلام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، ۶۰ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را پذیرفتند و در سند این قطعنامه تاکید شده است که تروریسم و ​​افراط گرایی خشونت آمیز را نمی توان و نباید به هیچ دین، ملیت و تمدن یا گروه قومی مرتبط کرد. همچنین خواستار تشویق برپایی گفتگوی جهانی برای ترویج فرهنگ مدارا و صلح در همه سطوحبر اساس احترام به حقوق بشر و تنوع ادیان و عقاید است.

 اسلام هراسی به ترس، نفرت یا تبعیض علیه دین اسلام یا مسلمانان است که منجر به تحریک، خصومت، عدم تحمل، تهدید، آزار، سوء استفاده و ترساندن مسلمانان و غیر مسلمانان، چه در  فضای مجازی یا غیر مجازی می شود. این نفرت  با انگیزه خصومت نهادی، ایدئولوژیک، سیاسی و مذهبی که از این چارچوب ها به نژادپرستی ساختاری و فرهنگی فراتر می رود، نمادها و نشانه هایی را هدف قرار می دهد که نشان می دهد فرد مورد نظر مسلمان است.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که  این رویکرد همچنین اسلام هراسی را نوعی نژادپرستی تفسیر می کند که در آن دین، سنت ها و فرهنگ اسلامی به عنوان “تهدیدی” برای ارزش های غربی تلقی می شود.

سازمان ملل متحد اعلام کرد: برخی از کارشناسان به دلیل ترس از اینکه اصطلاح “اسلام هراسی” منجر به محکومیت همه انتقادات از اسلام شود و در نتیجه آزادی بیان را خفه کند، برچسب “نفرت ضد مسلمانان” را ترجیح می دهند، زیرا قوانین بین المللی حقوق بشر از افراد حمایت می کند نه مذاهب.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن