اخبارداخلی

معاون رئیسی : تجرد دختران روستایی بیشتر از دختران شهری شده

این آمار یک هشدار است

آوای سنت : انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان گفت: در حال حاضر تجرد دختران روستایی بیشتر از دختران شهری بوده که این آمار یک هشدار است و بخشی از آن به دلیل مهاجرت مردان به شهر برای کار اتفاق افتاده است و باید با فراهم کردن امکان اشتغال، مسکن و ارائه تسهیلات ویژه ازدواج و همچنین پوشش بیمه‌ای مناسب از آنان حمایت کرد.

انسیه خزعلی با تاکید بر زمینه‌سازی مناسب برای ازدواج جوانان اظهار کرد: باید تسهیلات ازدواج ویژه جوانان دهه شصتی فراهم شود.

وی افزود: ۲۱ رصد جمعیت کشور را دهه شصتی‌ها تشکیل می‌دهند که ضمن آنکه سرمایه عظیمی برای کشور هستند، غفلت از توجه به آن می‌تواند برای کشور آسیب‌زا باشد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در حال حاضر تجرد دختران روستایی بیشتر از دختران شهری بوده که این آمار یک هشدار است و بخشی از آن به دلیل مهاجرت مردان به شهر برای کار اتفاق افتاده است و باید با فراهم کردن امکان اشتغال، مسکن و ارائه تسهیلات ویژه ازدواج و همچنین پوشش بیمه‌ای مناسب از آنان حمایت کرد.

خزعلی تاکید کرد: شایسته است برای جوانی جمعیت گام‌های موثر و بهنگامی برداشته شود، چراکه تعلل در این زمینه جبران‌ناپذیر خواهد بود.

انسیه خزعلی، درباره اقدامات معاونت زنان در مناطق مرزی به ویژه مناطق سنی‌نشین گفت: ما در ارائه خدمات هیچ تفاوتی را بین زنان اهل سنت و شیعیان نمی‌بینیم و سعی می‌کنیم همه مواردی که نیاز است چه از نظر فرهنگی و چه از نظر اقتصادی پوشش داده شود.

وی ادامه داد: اقدامات مختلفی را برای اشتغال زنان در این مناطق اختصاص داده‌ایم که کسب و کار پایدار خانه‌محور از جمله این اقدامات است. کارآفرینانی که تحت نظارت تسهیلات گرفته‌اند برای کارجوها فعالیت مناسب را راه‌اندازی می‌کنند. درحال حاضر نیز بیش از سه هزار شغل برای افرادی که زن سرپرست خانوار هستند ایجاد شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اصلاح خرده‌ فرهنگ‌ها از جمله کودک همسری و بازماندگی دختران از تحصیل در این مناطق تصریح کرد: در مناطق محروم شرایط خاص وجود دارد به ویژه در مناطقی که خرده‌فرهنگ‌ها حاکم است و ممکن است در این مناطق محرومیت‌هایی به ویژه بازماندگی از تحصیل وجود داشته باشد و در استان‌هایی که سفر می‌کنیم، سعی می‌کنیم به صورت ویژه اعتبار خاصی برای این مناطق داشته باشیم تا زنان بتوانند تا پایان دوره متوسط تحصیل کنند و در صورت تمایل ادامه دهند.

خزعلی خاطرنشان کرد: همچنین درخصوص ازدواج دختران در زیر سن بلوغ تلاش می‌کنیم با موثران فرهنگی از جمله ائمه جمعه در این مناطق صحبت کنیم تا در راستای تغییر این فرهنگ حمایت‌هایی داشته باشند، البته به حمدالله این تغییر هم در حال انجام است و شاهد هستیم که در سال گذشته کودک همسری ۱۲ درصد نسبت به سال قبل آن کاهش پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره لایحه حاضن گفت: این لایحه همچنان در کمیسیون در حال بررسی است.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین درباره برنامه‌های این معاونت درخصوص جوانی جمعیت گفت: ما درخصوص برنامه‌های جوانی جمعیت برای فرهنگ‌سازی و ایجاد مشوق‌های لازم و پیگیری مواردی که مربوط به زنان است از جمله مرخصی و تسهیل دورکاری زنان در تلاش هستیم.

خزعلی تصریح کرد: غرامت مرخصی زایمان زنان در گذشته در پایان مرخصی به زنان پرداخت می‌شد، در حال حاضر در همان ماه اول اگر زنان ثبت‌نام کنند بلافاصله بعد از یک ماه به آن‌ها پرداخت خواهد شد. همچنین پیگیر هستیم تا برای خانواده‌های پرجمعیت و دهه شصتی‌ها تسهیلاتی در این زمینه گرفته شود.

وی همچنین درباره برقراری بیمه زنان خانه‌دار گفت: بیمه زنان خانه‌دار دارای سه فرزند در حال حاضر در روستاها در حال انجام است. امیدواریم این اقدام به شهر تسری پیدا کرده و برای زنان خانه‌دار شهری نیز در نظر گرفته شود. همچنین در تلاش هستیم تا بیمه زنان خانه‌دار دارای چهارفرزند را نیز برای همه مناطق شهری و روستایی مصوب کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن