اخبارخارجی

نارضایتی از عدم اشاره به ترکمان ها در قانون اساسی عراق به عنوان گروه قومیتی اصلی

آوای سنت : یکی از سران ترکمان های عراق، نسبت به اظهارات رئیس کمیته اصلاح قانون اساسی این کشور مبنی بر عدم ذکر ترکمان ها، به عنوان گروه قومیتی اصلی عراق اعلام نارضایتی کرد.

 پس از اینکە کمیته اصلاحات قانون اساسی عراق، اخبار منتشره درباره اضافه کردن قومیت ترکمان به قانون اساسی این کشور در کنار قومیت عرب و کرد را تکذیب کرد، ترکمان ها نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

قرار است قانون اساسی جدید عراق، پس از تدوین اصلاحات آن در کمیته ویژه به همه پرسی گذاشته شود.

محمد مهدی بیاتی از سران ترکمان ها در این باره گفت: در طول سالیان گذشته به حاشیه راندن ترکمان ها، سیاست حاکم توسط کابینه های متوالی عراق بوده است و به صورت عمدی این گروه قومیتی همچنان از حقوق اجرایی شان در همه مناصب و نهادهای حاکمیتی عراق محروم نگه داشته شده اند.

وی افزود: ترکمان ها مانند عرب ها، کردها و اهل سنت، یکی از قومیت ها و گروههای اصلی تشکیل دهنده ملت عراق هستند. اما ائتلاف های سیاسی در دوره کابینه های پیاپی عراق، این موضوع را نادیده گرفته اند.

بیاتی درباره واگذاری پست وزیر مشاور به ترکمان ها گفت: واگذاری وزارتخانه کم اهمیتی مانند وزارت مشاور، که تعداد کارمندان آن از ۱۵ نفر فراتر نمی رود، توهین است نه اعطای حقوق. اما برخی از نیروهای ترکمان، همچنان در پی دستیابی به این پست هستند. این در حالی است که منصب مذکور، با سطح حقوق شایسته ترکمان ها در کابینه، بسیار فاصله دارد.

بیاتی با اشاره به اینکه به حاشیه راندن ترکمان ها، یک اقدام سیاسی آشکار است، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل به حاشیه رانده شدن و محرومیت ترکمان ها از حقوقشان، اختلافات سیاسی بین احزاب ترکمان است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن