اخبارداخلی

نخستین اجلاسیه شهدای زن اهل سنت کشور در بندر ترکمن

آوای سنت : نخستین اجلاسیه شهدای زن اهل سنت کشور صبح امروز با حضور سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در بندر ترکمن آغاز شد.

نخستین اجلاسیه شهدای زن اهل سنت کشور صبح امروز (پنجشنبه، ۹ آذرماه) با حضور سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، علی‌محمد زنگانه استاندار استان گلستان، سردار علی ملک‌شاهکویی فرمانده سپاه نینوا گلستان و جمعی از مقامات لشکری و کشوری در سالن ورزشی امام رضا (ع) آغاز شد.

در این اجلاسیه، مردم اهل سنت از سراسر کشور حضور داشتند.

گفتنی است؛ جامعه زنان ایران نزدیک به ۷ هزار شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از این تعداد ۹۲۰ شهیده اهل سنت در کشور و ۳۸ شهیده «۱۴ نفر شیعه و ۲۴ نفر اهل سنت» از استان گلستان هستند.

شهیده بانو «مرجانه ناز قلیچی» از شهدای حادثه منا، فرماندار بندرترکمن و سومین فرماندار زن جمهوری اسلامی ایران که به عنوان شهیده شاخص زن معرفی شده است.

معرفی ۲۴ بانوی شهیده اهل سنت گلستان

برگزاری نخستین اجلاسیه شهدای زن اهل‌سنت کشور به میزبانی بندرترکمن فرصت مناسبی برای معرفی ۲۴ شهیده اهل‌سنت این استان شمالی است که ۲۳ نفر آنها در سرزمین وحی و در حادثه غم‌بار منا در سال ۱۳۹۴ دعوت حق را لبیک گفته و مهاجر الی‌الله شدند.

 استان گلستان به نگارستان ایران مشهور است در جریان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون افزون بر چهار هزار شهید والامقام تقدیم انقلاب اسلامی کرده که از این تعداد ۵۶۸ آن از اقوام اهل سنت این استان شمالی و بیشتر از قوم ترکمن هستند.

از مجموع شهدای اهل سنت گلستان ۲۴ نفر آنها از بانوان هستند و به جز شهیده «بی‌بی رحیمه یلقی» که از شهدای سلامت استان و متولد ۱۳۵۴ و از اهالی روستای «قلعه جیق» شهرستان آق‌قلا است و ۲۵ آذر سال ۱۳۹۹ براثر بیماری کرونا به فیض شهادت نائل آمد، بقیه بانوان شهیده این استان شمالی در حادثه صحرای منا در سال ۱۳۹۴ دعوت حق را لبیک گفتند.

در این رخداد غم انگیر هفت هزار و ۴۷۷ نفر از زائران بیت‌الله الحرام از ۳۹ کشور اسلامی که از جمله آنان ۴۶۴ زائر ایرانی بودند صبح دوم مهر ۱۳۹۴ در حال عزیمت از صحرای منا به سوی جمرات به سبب بستن گذرگاه ۲۰۴ و فشار جمعیت و گرمای شدید هوا در نیمه راه جان خود را از دست دادند.


تصاویر تعدادی از شهدای حادثه منا از جمله ۲۳ شهیده اهل سنت استان گلستان

اسامی ۲۳ شهیده اهل سنت گلستان به همراه یک شهیده جامعه سلامت این استان بدین شرح است:

۱- شهیده «اوغول بی بی قورچایی» متولد ۲۰ اسفند ۱۳۲۷ ساکن گنبدکاووس روستای قورچای

۲ – شهیده «اراز بی بی محمد آلق» متولد ۲ دی ۱۳۴۶ ساکن گنبدکاووس روستای گدم آباد

۳ – شهیده «اوغول بی بی اینچه برونی» متولد چهارم دی ۱۳۱۸ ساکن گنبدکاووس روستای گدم آباد

۴ – شهیده «آمنه آق» متولد ۱۲ تیرماه ۱۳۴۸ ساکن شهر گنبدکاووس خیابان شریعتی

۵ – شهیده «آی جمال ایری» متولد ۱۲ مهر ۱۳۴۰ ساکن گنبدکاووس روستای مرزی کُرند

۶ – شهیده «بایرام بی بی داز» متولد ۲۴ مهر ۱۳۴۲ ساکن روستای گدم آباد

۷ – شهیده «بایرام سلطان مختوم نژاد» متولد سوم فروردین ۱۳۴۶ ساکن گنبدکاووس روستای حاجی قوشان

۸ – شهیده «بی بی روشن تکه» متولد اول اردیبهشت ۱۳۳۶ ساکن گنبدکاووس محله چای بوئین

۹ – شهیده «بی بی عایشه گرگانی» متولد هفت آذر ۱۳۳۴ ساکن شهر گنبدکاووس خیابان نامجو، پیکر مهطر این شهیده پس از ۲۱ روز از فاجعه دلخراش منا به خاک وطن بازگشت.

۱۰ – شهیده « بی بی فاطمه نیاز مرادی» متولد ۱۷ خرداد ۱۳۳۶ ساکن شهر بندرترکمن بولوار جمهوری

۱۱ – شهیده «تازه گل آزمون» متولد ۱۹ دی ۱۳۲۸ ساکن آزادشهر روستای قورچای

۱۲ – شهیده «جاجی کریمی» متولد اول فروردین ۱۳۳۰ ساکن گنبدکاووس روستای ایگدر علیا

۱۳ – شهیده «جانه گل قوچق» متولد اول مهر ۱۳۳۳ ساکن گنبدکاووس روستای ایمرمحمد قلی آخوند

۱۴ – شهیده «حمیده ایازی» متولد ۱۷ مهر ۱۳۵۰ ساکن شهر گنبدکاووس خیابان فارابی، وی یک دختر و یک پسر داشت، آرام بودن و صداقت ویژگی بارز او بود و هرگز دروغ نمی گفت حتی اگر به ضررش بود.

۱۵ – شهیده «خدیجه خرمالی» متولد سوم مهر ۱۳۴۳ ساکن شهر گنبدکاووس خیابان ملت

۱۶ – شهیده «رسن تقان قزل» متولد سوم خرداد ۱۳۳۵ ساکن بندرترکمن روستای دهنه ۲

۱۷ – شهیده «سارا گل شیروانی» متولد اول فروردین ۱۳۳۶ ساکن شهر گنبدکاووس خیابان نامجو، وی که بازنشسته فرهنگی بود، سه فرزند (۲ دختر و یک پسر) داشت و تا قبل از شهادتش ۲ بار به حج تمتع مشرف شده بودند اما برای بار سوم به طرز عجیبی عشق زیارت خانه خدا را داشت و برای اعزام لحظه‌شماری می‌کرد.

۱۸ – شهیده «شهناز علاقی» متولد ۱۶ شهریور ۱۳۴۸ ساکن شهر بندرترکمن چهارراه مسجد قبل

۱۹ – شهیده «قربان بی بی دهقان پور اینچه برون» متولد ۱۲ اسفند ۱۳۳۱ ساکن گنبدکاووس روستای حاجی قوشان، وی دارای چهار فرزند ۲ پسر و ۲ دختر بود و مهمترین خصوصیت اخلاقی او مهربانی، دلسوزی و مقید بودن به اقامه نماز اول وقت بود و علاقه وافری به فرزندان خود داشت.

۲۰ – شهیده «کیک کُر» متولد اول فروردین ۱۳۳۶ ساکن بندرترکمن روستای بصیرآباد

۲۱ – شهیده «گزل تورانی» متولد ۱۶ آبان ۱۳۴۸ ساکن شهر گنبدکاووس خیابان شهید چمران، وی دارای سه فرزند ۲ پسر و یک دختر بود و مهربانی و کمک به اعضای خانواده در همه حال از مهمترین ویژگی های اخلاقی او بود.

۲۲ – شهیده «مرجان نازقلیچی» متولد اول اردیبهشت ۱۳۵۳ ساکن شهر بندرترکمن، وی نخستین فرماندار زن در این شهرستان و سومین فرماندار زن در جمهوری اسلامی ایران بود که قریب به ۱۰ سال به‌عنوان معینه به حج مشرف می‌شد و درسال ۹۲ نیز از طرف رهبر معظم انقلاب، زیارت نیابتی حج را انجام داده بود.

۲۳ – شهیده «یگن بی بی مقدم اینچه برون» متولد اول فروردین ۱۳۳۷ ساکن گنبدکاووس روستای بی بی شیروان

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن