اخبارداخلی

نرخ باروری در سیستان و بلوچستان بالاتر از میانگین کشوری است

آوای سنت : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: نرخ باروری سیستان بلوچستان ۲.۱ فرزند به ازای هر زن است که این رقم بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایرنا، مهدی زنگنه روز دوشنبه در همایش پیشگیری از ناباروری اظهارکرد: نرخ باروری سیستان بلوچستان ۲.۱ فرزند به ازای هر زن است درحالی که میانگین کشوری نرخ باروی ۱.۶ فرزند به ازای هر زن است.

وی ادامه داد: افزایش سن ازدواج، تک فرزندی، تاخیر در فرزندآوری، فاصله زمانی بین ازدواج و تولد فرزند اول(متوسط کشوری ۳.۵ سال)، فاصله بین فرزندان (متوسط کشوری ۵.۵ سال) و ناباروری از عوامل تاثیر گذار در کاهش باروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: فردی که تاکنون موفق به بارداری نشده باشد، به ناباروری اولیه مبتلاست و ناباروری ثانویه زمانی است که فرد یکبار تجربه بارداری را داشته است اما بعد از آن دیگرباردار نشده است.

متخصص درمان ناباروری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این همایش گفت: عوامل محیطی و سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، چاقی، کاهش وزن زیاد و… بر باروری تأثیر می‌گذارند.

مرضیه قاسمی ادامه داد: خوشبختانه ناباروری در حال حاضر قابل درمان است و متخصصین مراکز درمان ناباروری درمان‌های خاص بر اساس عوامل مؤثر در ناباروری، طول مدت ناباروری، سن زن تجویز می‌کنند.

وی عنوان کرد: ناباروری مردان نیز با روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی و نیز گاهی جراحی درمان می شود و لازم است فرد به اورولوژیست مراجعه کند.

عضو هیئت علمی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این همایش اظهار کرد: میکروپلاستیک ها ذرات پلاستیکی هستند که در محیط زیست وجود دارند و منجر به ناباروری می شوند.

غائب زاده تصریح کرد: معمولا میکروپلاستیک ها از طریق غذا، آب و هوا وارد بدن انسان می شوند.

وی افزود: روزانه یک گرم از ذرات میکروپلاستیک از طریق ریه و روده وارد جریان خون هر فرد می شود که باعث انواع مختلف بیماری ها از جمله ناباروری و سرطان می‌شود.

به گزارش ایرنا، مرکز ناباروری مولود در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) زاهدان یکی از موفق‌ترین مراکز درمان ناباروری در کشور است که از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و عمل «آی وی اف» بالای ۵۰ درصد از مراجعه کنندگان آن موفق بوده است؛ با توجه به فوق‌تخصص‌هایی که در این مرکز درمان ناباروری حضور دارند این مرکز به عنوان قطب آموزشی مورد تایید قرار گرفته و متخصصان زنان در این مرکز آموزش سطح ۲ را می‌بینند. نوبت‌های پذیرش این مرکز تا ۲ ماه دیگر پر شده چرا که نه تنها از زاهدان بلکه از سایر شهرستان‌های سیستان و بلوچستان و همچنین استان‌های همجوار نیز مراجعه کننده دارد.

از ابتدای افتتاح این کلینیک تا کنون که پنج سال از آن می‌گذرد، ۷۲۰ نوزاد به روش درمان ناباروری «IVF» متولد شده‌اند که ۳۵ درصد از آنها موفق بوده، همچنین ده‌ها مادر دیگر نیز در انتظار تولد نوزاد خود هستند.

طبق گزارش‌ها تاکنون هفت هزار و ۸۰۰ پرونده در این مرکز تشکیل شده و از افرادی که وارد سیر درمان شدند، یک‌هزار و ۱۶۲ نفر با انجام درمان پیشرفته بوده و وارد مرحله باروری شدند.

براساس اعلام مرکز درمان ناباروری مولود یک‌هزارمین نوزاد حاصل از درمان‌های پیشرفته ناباروری در این مرکز متولد شده و ۱۶۲ نفر دیگر نیز در مرحله بارداری هستند؛ همچنین ۶۷۰ زوج از طریق درمان دارویی صاحب فرزند شدند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن