اخبارخارجی

نماینده جمهوری‌خواه به دنبال اخراج ایلهان عمر از کمیته روابط خارجی مجلس

آوای سنت : رئیس جمهوری‌خواه بعدی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که «ایلهان عمر» نماینده مسلمان این مجلس را از کمیته روابط خارجی اخراج می‌کند.

کوین مک کارتی  رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان که قرار است در مجلس آینده رئیس آن شود، برای ایلهان عمر عضو مسلمان کنگره خط و نشان کشیده و گفته است که به عضویت او در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پایان می‌دهد.

منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی خبر دادند که ایهان عمر نماینده ایالت مینه سوتا در مجلس نمایندگان آمریکا در مجلس بعدی این کشور، دیگر عضو کمیته روابط خارجی مجلس نخواهد بود.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، کوین مک کارتی که قرار است در مجلس نمایندگان بعدی آمریکا به عنوان رئیس این نهاد قانونگذاری تعیین شود، از برنامه خود برای اخراج ایلهان عمر از کمیته روابط خارجی خبر داد.

طبق این گزارش، مک کارتی متعهد شده که ایلهان عمر دموکرات را به دلایلی از قبیل انتقادات تند او از اسرائیل، از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنار بزند.

کوین مک کارتی به این موضوع هم اشاره کرد که انتقاد شخصی سال گذشته ایلهان عمر از وی، یکی دیگر از عوال تصمیم او برای اخراج این نماینده مسلمان کنگره از کمیته روابط خارجی است.

رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه (دیروز) در «کنفرانس ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه» در لاس وگاس وعده اخراج ایلهان عمر را مطرح کرد و گفت: «من به خاطر دارم که او درباره من چه گفت».

این قانونگذار ارشد جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا و حزبش در مجلس نمایندگان آمریکا توانسته در انتخابات اخیر به اکثریت کرسی‌های مورد نیاز این مجلس دست یابد و در مجلس بعدی نانسی پلوسی دموکرات دیگر نمی‌تواند رئیس این مجلس باشد.


نتانیاهو و کوین مک کارتی

کوین مک کارتی در جمع حامیان رژیم صهیونیستی در لاس وگاس به سابقه انتقادات ایلهان عمر از این رژیم اشاره کرد و گفت: «من به خاطر دارم که او درباره اسرائیل چه گفت. من به خاطر دارم که او درباره روابط (واشنگتن و تل‌آویو) چه گفت. من به خوبی اینها را به خاطر دارم. من سال گذشته به شما قول دادم که او دیگر عضو کمیته روابط خارجی نخواهد بود و من سر قولم هستم».

ایلهان عمر سومالیایی تبار، طی دو سال اخیر بارها علیه خشونت نظامیان صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها موضعگیری و این حملات را وحشیانه و ظالمانه توصیف کرده بود.

این قانونگذار مسلمان پیشتر ضمن محکوم کردن مواضع لابی‌های حامی تل‌آویو در آمریکا، خواستار نظارت بیشتر کنگره بر روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی شده بود.

این درخواست با انتقادات شدید حامیان رژیم صهیونیستی در آمریکا مواجه شد و کوین مک کارتی رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، ایلهان عمر را به «یهودستیزی» متهم کرد و از نانسی پلوسی و دموکرات‌ها، اخراج او از کمیته روابط خارجی را خواستار شده بود.

یکی از اقدامات ایلهان عمر که به مذاق کوین مک کارتی خوش نیامده، توییت او علیه حمایت‌های همه جانبه این قانونگذار جمهوری‌خواه از کمک مالی به رژیم صهیونیستی است. ایلهان عمر در این توییت به بنیامین نتانیاهو اشاره کرده و نوشته بود: «همه اینها درباره بنیامین‌ها است». تشدید فشارهای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های حامی رژیم صهیونیستی کار را به جایی رساند که ایلهان عمر بابت این توییت مجبور به عذرخواهی شد.

مشاجرات این دو عضو مجلس نمایندگان علیه هم طی دو سال اخیر سابقه طولانی دارد و به دنبال انفعال کوین مک کارتی در محکوم کردن توهین نژادپرستانه و اسلام ستیزانه یک عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان علیه ایلهان عمر، او مک کارتی را «درغگو و بزدل» خوانده بود.

وعده رئیس آینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا برای کنار زدن ایلهان عمر از کمیته روابط خارجی در شرایطی انجام خواهد شد که دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۱ «مارجری تیلور گرین» یکی از حامیان سرسخت دونالد ترامپ را از عضویت در کمیته‌های این مجلس محروم کردند.

به دنبال اقدام سال گذشته دموکرات‌ها علیه گرین، کوین مک کارتی وعده داد که بعد از تسلط جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان، او این اقدام را تلافی خواهد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن