اخبارخارجی

نویسنده اسرائیلی: توافق صلح با دشمنان منعقد می‌شود، امارات که دشمن نبود !

آوای سنت : یک نویسنده اسرائیلی توافق عادی‌سازی میان رژیم اشغالگر و امارات را کم‌اهمیت شمرده و گفت که امارات در اصل، دشمن نبوده است که صلحی با آن منعقد شود.

 به نقل از عربی ۲۱، امنون ابروموویچ، تحلیلگر سیاسی در شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که توافق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی باعث نمی‌شود که او مناخیم بگین (نخست وزیر پیشین اسرائیل) باشد که با انور سادات (رئیس جمهوری پیشین مصر) توافق کرد، یا نتانیاهو را در جایگاه اسحاق رابین (نخست وزیر پیشین اسرائیل) قرار نمی‌دهد که با ملک حسین، (پادشاه پیشین اردن) توافق حاصل کرد.

وی تصریح کرد که توافق با امارات توجه سیاست‌مداران و اصحاب رسانه‌ را برانگیخته نه مردم اسرائیل را، چراکه دست‌یابی به صلح با کشوری که ما در گذشته جنگی با آن نداشته‌ایم، شبیه اعلام مرگ یک فرد ناشناس در مقابل جمعیتی است که اصلا نمی‌دانستند چنین فردی زنده بوده است.

این تحلیلگر اسرائیلی عنوان کرد: مردم اسرائیل خطرات داخلی بسیاری دارند: رویارویی با کرونا، شکست دولت، ویرانی اقتصادی، با این وجود می‌توانیم به تمامی کسانی که توافق با امارات را به رهبری نتانیاهو امضا کردند، تبریک بگوییم اما تلاش برای وانمود کردن به اینکه این توافق با امارات در همان رده صلح با مصر و اردن است مساله ساختگی است و تظاهر به اینکه نتانیاهو در رده بیگن و رابین قرار دارد، یک اقدام اهانت بار است.

وی ادامه داد: ما از سال ۱۹۹۴ صلح عملی با امارات داشتیم اما در حال حاضر این امر به صورت رسمی مطرح شده است، این کشوری است که در آن، یک سرباز اسرائیلی در نزاعی بی‌سابقه، کشته یا زخمی نشده است. امارات از مرزهای ما فاصله دارد و هیچ‌گاه ادعا نکرده که ما یک متر مربع از اراضی‌اش را اشغال کرده‌ایم، به همین دلیل تمام چیزهایی که درمورد این صلح با امارات گفته می‌شود، تاثیرگذار هستند اما مرتبط نیستند، دیگر چه برسد که این امر با حقایق‌ تناقض دارد.

وی در پایان گفت: توافق با امارات اقدامی درست است، چراکه یقیناً احساس آسودگی ایجاد می‌کند اما ارکستر همراه با آن، خشک و بی‌روح است و واژگان سرود صلح آن را می‌توان یک سرقت ادبی به حساب آورد.

در همین حال، امنون لورد، نویسنده اسرائیلی گفت که توافق اخیر با امارات را می‌توان یکی از پیشرفت‌های چشم‌گیر در خاورمیانه به حساب آورد، چراکه سفر به امارات با جارد کوشنر و مائیر بن شبات در آسمان عربستان، رویایی بود که از دست‌کم از ۱۰ سال قبل، عناوین روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده بود، دست آخر این رویا عملی شد و همزمان با آن، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی قانون تحریم اقتصادی اسرائیل را که از سال ۱۹۷۲ به آن عمل شده بود، لغو کرد.

وی در مقاله‌ای در روزنامه یسرائیل هیوم نوشت، تاثیر فوری توافق‌های تجاری امضا شده میان امارات و اسرائیل، ۵۰۰ میلیون دلار است، در آینده‌ هم رقم بسیار بیشتری حاصل خواهد شد که نسیم خوش‌بینی را برای بهبود اقتصاد اسرائیل به وزش درخواهد آورد.

لورد تصریح کرد: مذاکره برای انعقاد توافق با امارات، با وجود اهمیتی که دارد، دغدغه اصلی نیست، در گذشته مذاکرات با کشورهای عربی و سازمان آزادی بخش تاثیر بسیاری بر بُعد امنیتی اسرائیل و روابط اسرائیل و آمریکا داشت اما این بار، به نظر می‌رسد که این دستاورد استراتژیک به منزله شکستن دائره عربی مستقل از فلسطینی‌هاست.

وی افزود: صلح اسرائیل با امارات، با مُهر ترامپ و امضای کوشنر نوشته شده است و این دو فرد همکاری و همیاری بسیاری را با دولت اسرائیل ابراز کرده‌اند، به همین دلیل، باید تیم مذاکره کننده به رهبری بن شبات به گونه‌ای عمل کند که گویی انتخابات آمریکا در کار نبوده است و هیچ گام یا امتیازدهی را به دلیل فشارهای جدول زمانی اتخاذ نکند، چراکه توجه ما به توافق با امارات، کمتر از اهتمام به امنیت اسرائیل نیست، بلکه چه بسا بیشتر باشد.

اما آوی یسسخاروف، کارشناس امور عربی در گفت‌وگویی با روزنامه معاریو تصریح کرد که توافق با امارات، به این معناست که نزاع عربی- اسرائیلی دیگر وجود ندارد و بیشتر کشورهای مسلمان نیز در کنار اسرائیل قرار گرفته‌اند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن