اخبارخارجی

نگاه منفی به اسرائیل در ۴۲ کشورجهان

آوای سنت : مجله آمریکایی تایم گزارش داد به سبب جنگ ویرانگری که اسرائیل با حمایت آمریکا در نوار غزه به راه انداخته است، برخلاف دیدگاه آمریکا، از ۷ اکتبر گذشته، نگاه به اسرائیل در ۴۲ کشور جهان منفی است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ؛ این مجله در شماره اخیرخود ، نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که توسط شرکت تحقیقاتی « مشاوره صبحگاهی» انجام شده بود ، این نظرسنجی بین اکتبر تا دسامبر در ۴۳ کشور جهان واقع  در شش قاره کره زمین انجام شد. حجم نمونه از کشوری به کشور دیگر متفاوت و از ۳۰۰ تا ۶۰۰۰ پاسخ در ماه متغیر است.

وی گفت: از مجموع ۴۳ کشور که نظرسنجی درآنجا صورت گرفت ۴۲ کشور شاهد کاهش حمایت هایی بوده اند که قبلا از رژیم اشغالگر داشتند. حمایت خالص از اسرائیل در سطح جهان به طورمتوسط ​​۱۸.۵ درصد کاهش یافته است. در چین،آفریقای جنوبی، برزیل و کشورهای آمریکای لاتین، بسیاری از نظرات مثبت درباره اسرائیل منفی شد. نظر منفی در کشورهای ثروتمندی مثل ژاپن،کره جنوبی و بریتانیا،غالب شد.

نتایج نظرسنجی قبلی از سپتامبرتا دسامبر، نشان می دهد که دیدگاه منفی نسبت به اسرائیل در ژاپن از ۳۹.۹ درصد به ۶۲ درصد،در کره جنوبی از ۵.۵ درصد به منفی ۴۷.۸ درصد و در بریتانیا از ۱۷.۱ درصد به ۲۹.۸ درصد رسیده است

سونت فریزبی،معاون تحقیقات سیاسی این شرکت، به مجله گفت این داده ها نشان می دهد روندی که اسرائیل درحال حاضر درجامعه بین المللی درپیش گرفته است چقدر دشوار است.

در ۱۱ ژانویه، دیوان بین‌المللی دادگستری (بالاترین نهاد قضایی درسازمان ملل) رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل را آغاز کرد که این رژیم را به ارتکاب نسل‌کشی درغزه متهم کرد

برخلاف همه کشورها که حمایت ازاسرائیل درآنها رو به کاهش است،حمایت ازاسرائیل درایالات متحده ادامه دارد.نتایج نظرسنجی نشان داد که ایالات متحده تنها کشوری است که هنوز نظرات مثبت خالصی نسبت به اسرائیل دارد.اززمان شروع جنگ،واشنگتن قوی ترین حمایت های نظامی،اطلاعاتی ودیپلماتیک را برای اشغالگران فراهم کرده است.منتقدان،ایالات متحده را درجنایات نسل کشی اسرائیل درغزه که حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارفلسطینی درآن زندگی می کنند،شریک می دانند

این نظرسنجی نشان داد که حمایت واشنگتن از تل آویو، هزینه هایی را در نزد افکارعمومی جهان به امریکا تحمیل کرد، نتایج نشان می‌دهد نگاه به واشنگتن هم در مصر وهم درعربستان سعودی به منفی تغییرمسیر داده است.درمصر،دیدگاه مردم درباره ایالات متحده از سپتامبر تا دسامبر سال گذشته ازمثبت ۴۱.۱ درصد به منفی ۱۴.۹ درصد تغییر کرد، در عربستان سعودی نیز این رقم در مدت مشابه از ۱۲.۲ درصد به ۱۰.۵ درصد کاهش یافت.

فریزبی معتقداست که این تغییرات، ادامه همکاری با اسرائیل وپیگیری توافق عادی سازی برنامه ریزی شده روابط (بین ریاض و تل آویو) با میانجیگری ایالات متحده را برای عربستان سعودی دشوار می کند.

برخلاف درخواست بسیاری از کشورها،اسرائیل و ایالات متحده ازتوقف فوری و دائمی جنگ درغزه اجتناب می کنند و ادعا می کنند که توقف جنگ به حماس برای سازماندهی مجدد صفوف کمک می کند.

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن