اخبارخارجی

هشدار یک حزب ترکمن درباره تشدید شکاف میان قومیت ها در کرکوک

آوای سنت : دبیرکل اتحاد اسلامی ترکمن های عراق با هشدار درباره تشدید شکاف بین قومیت ها در استان کرکوک از مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور خواست همه قومیت های استان کرکوک را در مدیریت دفاتر هماهنگی مشارکت دهد و از سپردن امور منحصرا به یک گروه قومیتی خاص خودداری کند.

جاسم محمد جعفر البیاتی” در این باره به السومریه نیوز گفت: توافق با دولت اقلیم کردستان برای بازگشایی دفاتر هماهنگی نیروهای مسلح عراق و نیروهای پیشمرگ، به منزله ضربه زدن به دو گروه قومیتی اساسی تشکیل دهنده کرکوک، یعنی کردها و ترکمن هاست. زیرا این اقدام بدون اطلاع آنها انجام گرفته است.

البیاتی گفت: این اقدام به منزله تهدید آشکار از سوی طرف های توافق کننده بدون اطلاع دادن به سایر طرفها از جمله ما ترکمن ها به عنوان یک گروه قومیتی اصلی و اصیل در عراق و به ویژه در استان کرکوک است.

این شخصیت ترکمن کرکوک افزود: افتتاح چنین دفاتری به شکست خواهد انجامید و تنش ها و مشکلاتی که قبل از ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ وجود داشت بار دیگر آغاز خواهد شد و همگان از آن، متضرر خواهند شد. از این رو بهتر بود نخست وزیر با همه طرف ها مذاکره و راهکار مشترکی را پس از توافق همه قومیت های استان، تعیین کند. اما تحمیل راهکار مشخصی بر ما، اقدامی شک برانگیز و انعکاس جدیدی از تحمیل سلطه یک گروه قومیتی بر سایر قومیت های استان است.

دبیرکل اتحاد اسلامی ترکمن های عراق خاطرنشان کرد: ما به دفتر نخست وزیر اعلام کردیم که این دفاتر هماهنگی، تأثیر منفی خواهد داشت و چنین تصمیمات بدون اتخاذ تصمیم براساس دیدگاه کلیه طرف ها و به دور از تک روی، غیر قابل اجرا خواهند بود. متأسفانه الکاظمی اصلا تلاش نکرده است به ترکمن ها نزدیک شود یا با آنها درباره مسائل مربوط به استان های محل زندگی شان به تفاهم برسد. متأسفانه حتی سازمان ملل و دفتر آن در بغداد، به کردها بیش از ترکمن ها گرایش دارند و از راه حل هایی به نفع آنهاست حمایت می کنند.

جاسم محمد جعفر البیاتی تأکید کرد: ما همچنانکه علیه همه پرسی در کرکوک موضع گرفتیم، برای تلاش یکپارچه براساس اصول قانونی تلاش و در عرصه رسانه ها و از طریق کشورهایی که از ما در زمینه دفاع از حقوق قانونی مان دفاع می کنند فعالیت خواهیم کرد.

دبیرکل اتحاد اسلامی ترکمن های عراق در پایان از مصطفی الکاظمی خواست در صورت تأکید بر تشکیل دفتر هماهنگی در استان کرکوک همه گروههای تشکیل دهنده این استان را در مدیریت آن، مشارکت دهد و از ترجیح دادن گروهی بر گروه دیگر خودداری کند. زیرا این موضوع به سرنوشت و آینده یک گروه قومیتی مهم در کشور بستگی دارد و این گونه اقدامات باعث تشدید شکاف بین گروههای تشکیل دهنده استان خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن