اخبارداخلی

واکسن می‌زنیم، مدارس را باز می‌کنیم

آوای سنت : وزیر آموزش و پرورش : «همه تلاش این است که شروع سال تحصیلی به صورت حضوری باشد، چون مهم‌ترین تجربه از دوران کرونا این بود که معلم و مدرسه جایگزین ندارد.»

روز گذشته وزیر آموزش و پرورش باز هم مانند یک‌سال و نیم گذشته در مورد اهمیت حضور دانش‌آموزان در مدارس صحبت کرد و تلاش برای برگرداندن آموزش حضوری به برنامه درسی دانش‌آموزان. با این حال تاکیدهای وزیر از آغاز شیوع کرونا تا به حال، تفاوت کرده است. این‌بار در صحبت‌های محسن حاجی‌‌میرزایی وعده واکسینه شدن معلمان در اواسط تابستان داده می‌شود؛ اتفاقی که به گفته او از جمله پیش‌فرض‌های اصلی بازگشایی مدارس از ابتدای پاییز است. او همچنین در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت کودکان و نوجوانان در صورت بازگشایی مدارس و احتمال در نظر گرفتن واکسن برای آنها گفت که در دنیا واکسیناسیون برای زیر ١٨ سال توصیه نشده که البته گزاره دقیقی نیست. در بخشی از کشورهایی که او به باز شدن مدارس آنها اشاره دارد، واکسیناسیون نوجوان بالای ١٢ سال در حال اجرا یا در دستور کار است.

وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «تعهدی که ایجاد شده این است که وزارت بهداشت اعلام کرده معلمان را در مرداد ماه امسال ان‌شاءالله واکسینه خواهند کرد و قطعا با واکسیناسیون معلمان امکان بیشتری برای بازگشایی مدارس در مهر ماه ایجاد خواهد شد.» وعده برای واکسینه شدن معلمان در حالی اعلام شده است که در حال حاضر واکسن دز دوم گروه سنی بالای ٧٠ سال با مشکلات فراوان روبه‌رو شده و نوبت به گروه‌های سنی پایین‌تر هم نرسیده است. اول خرداد حسن روحانی گفته بود که تا پایان خرداد ١۴ میلیون نفر در کشور واکسینه می‌شوند، صحبتی که روز ٢٨ اردیبهشت هم از زبان وزیر بهداشت نقل شده بود: «تا خردادماه و اوایل تیر حدود ۱۴ میلیون جمعیت هدف که شامل جمعیت بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و صعب‌العلاج هست را طبق سند ملی، واکسینه خواهیم کرد.» در عین حال وقفه در واردات واکسن سبب شده تا به‌رغم تکذیب‌های مسوولان، مراکز واکسیناسیون در اغلب نقاط کشور به مراجعان بگویند که واکسن ندارند. تا روز ١٨ خرداد تعداد واکسن‌های تزریق شده دز اول در کشور (بر اساس گزارش وزارت بهداشت) تنها به ۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۶۸ دز رسیده است.

هر چند در خصوص تاکید سیستم‌های مختلف آموزشی دنیا بر اهمیت آموزش حضوری، وزیر آموزش و پرورش گزاره‌های درستی را بیان می‌کند اما در این بخش از صحبت‌های او مساله دغدغه والدین برای احتمال ابتلای دانش‌آموزان در مدارس چندان روشن بیان نمی‌شود. واکسینه شدن معلمان (در صورت تحقق) کمک بزرگی به بازگشایی مدارس است اما تجربه یک‌سال و نیم اخیر نشان داد که کووید ١٩ آنقدرها هم که در ابتدا گمان می‌رفت برای کودکان و نوجوانان بی‌خطر نیست. در عین حال موضوع تبدیل شدن این گروه سنی به ناقلان ویروس همچنان خطری مهم است. برای همین است که واکسیناسیون نوجوانان و حتی در مرحله بعد کودکان در دستور کار کشورهای مختلف قرار گرفته است. با این حال روز گذشته حاجی‌میرزایی به خبرنگاران گفت: «برای افراد زیر ۱۸ سال در دنیا هنوز واکسن توصیه نشده است که اگر این نظر تغییر کند برای آن هم برنامه خواهیم داشت.» به‌رغم ادعای وزیر آموزش و پرورش، روز ٢٠ اردیبهشت سازمان غذا و داروی امریکا اعلام کرد که مجوز استفاده اضطراری واکسن تولیدی شرکت‌های فایزر و بیون‌تک برای تزریق به نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله در این کشور صادر شده است و از چند روز پس از اعلام این خبر روند واکسیناسیون گروه نوجوانان بالای ١٢ سال امریکایی آغاز شد. چند روز پیش هم اتحادیه اروپا مجوز تزریق واکسن فایزر برای نوجوانان بالای ١٢ سال را صادر کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن