اخبارداخلی

وظیفه اصلی و ذاتی طلاب کسب «علم و دانش» است

آوای سنت : شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در جلسۀ مشترک اساتید و طلاب دارالعلوم زهدان که صبح یکشنبه (۴ اسفند ۱۳۹۸) به‌مناسبت اعطای جوایز به ممتازین نوبت دوم و برندگان مسابقات علمی صرف‌ونحو برگزار شد، «کسب علم و دانش» را وظیفه اصلی و ذاتی طلاب دانستند و بر لزوم تزکیه نفس و طهارت باطن تأکید کردند.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این نشست مشترک «زندگی دنیا» را زندگی مجاهده و تلاش و کوشش دانستند و گفتند: الله تعالی زندگی دنیا را زندگی مجاهده، تلاش و کوشش قرار داده است، انسان با تلاش و کوشش و تحمل رنج و زحمت به گنج‌های ظاهری و معنوی می‌رسد.
ایشان «کسب علم و دانش» را وظیفه اصلی و ذاتی طلاب عنوان کردند و اظهار داشتند: طلاب باید در بُعد «تحصیل علم» و «تزکیه نفس» تلاش و کوشش کنند، زیرا برای خلیفه شدن روی زمین، کسب علم و دانش ضروری و لازم است و انسان جاهل نمی‌تواند روی زمین خلیفه پروردگار باشد.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه بر لزوم تزکیه نفس و طهارت باطن تأکید کردند و گفتند: تزکیه نفس و طهارت باطن فرض عین هستند. باید انسان حسد، تکبر، خودخواهی، حب جاه و حب مال و دیگر امراض درونی را از دل بیرون کند و خود را تزکیه و اصلاح کند، زیرا انسان بدون تزکیه نفس به الله تعالی نمی‌رسد.

ایشان اضافه کردند: نفس اماره بالسوء تا دم مرگ همراه انسان است و هر یک از رذائل اخلاقی برای انسان از بمب خطرناکتر هستند، پس باید برای اصلاح و تزکیه نفس به «روزه»، «نماز»، «تلاوت»، «ذکر» و «صدقات» متوسل شد، زیرا این اعمال نیک انسان را در تزکیه و اصلاح نفس کمک می‌کنند.

امام‌جمعه زاهدان در ادامه «ارتباط با الله تعالی» و «دعا و تضرع» را بالاترین سرمایه انسان دانستند و خاطرنشان ساختند: بالاترین سرمایه انسان «ارتباط با الله تعالی» و «دعا و تضرع» هستند، هیچ‌گاه نباید از دعا و مناجات خسته شد، چرا که هرگاه انسان از دعا و مناجات فرار کند، بین او و پروردگارش فاصله و شکاف ایجاد می‌شود.

ایشان بر خواندن سیره پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم هنگام مصیبت و بلا تأکید کردند و گفتند: امروزه انواع بلا و مصیبت و مریضی انسان‌ها را تهدید می‌کنند، در این روزها «سیره پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم» خوانده شود و به کثرت بر آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم درود فرستاده شود، زیرا الله تعالی با یاد و تذکره رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم انواع بلاها و مصایب را برطرف می‌‌کند.

مولانا عبدالحمید در پایان طلاب را جهت آمادگی برای امتحانات نهایی تأکید کردند و خطاب به آنان گفتند: به ایام امتحانات نزدیک شده‌اید، همه کارها و سفرهای خود را لغو کنید! در این ایام از مدرسه بیرون نروید و تماس‌های غیرضروری را جواب ندهید! زیرا خبرهای بیرون ذهن و فکرتان را آشفته می‌کند و به‌راحتی نمی‌توانید برای امتحانات آماده گیری کنید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن