اخبارخارجی

پایان سلطه دلار بر بازارهای مالی

آوای سنت : خبرگزاری «نووستی» نوشت بانک های مرکزی بزرگ جهان به دلیل سیاست‌های اقتصادی تهاجمی واشنگتن و بدهی هنگفت آمریکا،به دنبال رویکرد کاهش سهم پول آمریکا در ذخایر بین‌المللی هستند.

این خبرگزاری نوشت که کشورهای نوظهور به سمت پذیرش ارزهای ملی در تسویه حساب های تجاری حرکت می کنند،اقتصاددانان همچنین مطمئن هستند که دنیای مالی دیگر هرگز مثل سابق نخواهد بود.

تحلیل گران موسسه تحقیقاتی سوئیس به کاهش اعتماد به اقتصاد ایالات متحده اشاره کردند.

آنها از نرخ بالای تورم و وجود کسری بودجه عظیم ایالات متحده سخن گفتند که به ۱.۳ تریلیون دلاررسید.

بدهی های کلان این کشور نیز ۳۱ تریلیون دلاراست که ۱۲۱.۵ درصد از کل حجم پول را تشکیل می دهد،این حقیقت را هم اضافه کنید که هیچکس سعی نمی کند از دلار به عنوان سلاح استفاده کند.

نویسندگان این گزارش گفتند که عدم تعادل های کلان اقتصادی به طور چشمگیری افزایش یافته وتنش های ژئوپلیتیکی در سال های اخیرتشدید شده است.با این عوامل، پتانسیل کنار گذاشتن گسترده دلار آمریکا افزایش یافته است.

این گزارش به نشانه ای از کاهش اعتماد به دلار اشاره کرد و گفت که دلار در دهه هفتاد ۸۰ درصد ذخایر جهانی را تشکیل می داد،این رقم در سال ۲۰۲۲ تنها به ۵۸.۸ درصد رسید که پایین ترین سطح در ۲۰ سال گذشته است.

تحلیلگران بر این باورند که استفاده از ذخایر دلار به عنوان مکانیزم محافظتی در برابر کاهش ارزش ارز با توجه به پذیرش نرخ ارز شناور دیگر مناسب نیست.

اقتصاددانان به عنوان نمونه بارزکاهش وضعیت پول ایالات متحده در جهان از اتحادیه کارگری روسیه با چین و هند صحبت می کنند.

سال گذشته،مسکو و پکن و سپس  دهلی نو،تسویه حساب های تجاری را به ارزهای ملی تبدیل کردند و اکنون نیز چینی ها و هندی ها بهای محصولات روسیه را با یوان و روپیه پرداخت می کنند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن