اخبارخارجی

“کد پینک”… جنبش زنان علیه جنگ های آمریکا

آوای سنت : تولد “کد پینک” به ۱۷ نوامبر ۲۰۰۲ برمی گردد، زمانی که دو فعال سیاسی به نام های مدیا بنجامین وجودی ایوانز همراه با بیش ازصد زن دیگر علیه قصد دولت ایالات متحده برای حمله به عراق تحصن کردند. این جنبش اعتراضی بیش از ۴ ماه به طول انجامید و هزاران زن، ده ها شخصیت عمومی و بیش از ۲۵ ابتکار و جنبش فمینیستی در آن شرکت کردند. اگرچه این جنبش اعتراضی در مارس ۲۰۰۳ پس از تهاجم نظامی به بغداد، با دستگیری بنیامین پایان یافت اما جنبش موفق شد ایده‌های خود را منتشر و پایه‌های مردمی را برای تبدیل شدن به یک شبکه فمینیستی جهانی ایجاد کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، نام کد پینک یاکد صورتی به سیستم کدگذاری هشدار دهنده آمریکا در برابر حملات تروریستی برمی گردد که توسط وزارت امنیت داخلی ایجاد شده است، سیستمی که با آن به راحتی می توان تهدید تروریستی را شناسایی کرد و سپس به بهترین شکل ممکن با آن مقابله کرد. سطوح هشدار به ۵ مرحله تقسیم شدند که هرکدام با رنگ خاصی نمایان می شوند، با رنگ سبز شروع می شودکه نشان دهنده کمترین خطر است،سپس آبی که نشان دهنده تهدید طبیعی ناشی ازحرکات تروریستی است،سپس زرد که نشان دهنده خطربزرگ است. سپس به رنگ نارنجی می رسیم که نشان دهنده یک هشدار قوی است،و در نهایت قرمز که نشان می دهد حمله تروریستی تقریباً قطعی است. اگرچه وزارت امنیت داخلی سیستم کدگذاری را در سال ۲۰۱۱ تغییر داد، اما این جنبش همچنان رنگ صورتی را به عنوان نماد خود حفظ کرد.

اگرچه کد پینک خود را به عنوان یک جنبش فمینیستی تعریف می کند که به دنبال گسترش صلح و تحت فشار قرار دادن دولت ایالات متحده برای ترویج صلح به جای دامن زدن به درگیری ها است، در عین حال از پیوستن مردان به این جنبش استقبال می کند و حتی برخی از اعضای هیئت مدیره آن مردها هستند. با این حال، مشارکت مردان در این جنبش تغییری درجهت گیری یا نام آن و یا وابستگی بیشتر آن به زنان ایجاد نکرد. در سخنرانی موسس این جنبش آمده است زنان محافظ زندگی هستند، نه به این دلیل که آنها بهتر، پاکتر یا پرورش دهندگان طبیعی هستند، بلکه به این دلیل که مردان مشغول جنگ هستند.

با آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه پس از حمله طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، محبوبیت جنبش کد صورتی دربین عموم عرب افزایش یافت.به ویژه با تظاهرات گسترده ای که جنبش در پایتخت آمریکا به راه انداخت و اعتراض های گسترده ای که نه تنها درمیادین وخیابان های شهر صورت گرفت،بلکه در راهروهای مجلس نمایندگان نیز به دنبال بیان موضع خود در قبال جنگ بودند.

حمایت از وضعیت بشردوستانه غزه موضعی گذرا نیست، بلکه بیانگر یک اصل سیاسی در این جنبش است که به آرمان فلسطین و حق مردم فلسطین بر سرزمین خود اعتقاد کامل دارد.این جنبش از زمان تأسیس خود به دنبال تقویت صلح به عنوان راه حلی برای مشکلات جهانی بوده و معتقد است سیاست آمریکا می تواند به جای دامن زدن به درگیری، نقش موثری در حل مناقشه و ترویج صلح ایفا کند،زیرا صلح ازطریق خشونت حاصل نمی شود.

جنبش اعتراضی علیه تهاجم به عراق پس از آن آغاز شد که شورای امنیت تهدید کرد عراق باید به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا بازرسان خود را برای نظارت بر آنچه که گفته می شود ساخت سلاح های کشتار جمعی است به بغداد ارسال و اطمینان حاصل کند که رژیم صدام حسین این کار را انجام نمی دهد ، این تنها موضوعی بود که دولت آمریکا از آن به عنوان توجیهی برای تهاجم نظامی به عراق استفاده کرد و اقدامی است که نهادهای کد صورتی نیز از آن آگاه بودند.

با شروع حمایت از عراق دربرابر اشغال آمریکا، کدپینک چندین مواضع ضد جنگ اتخاذ کرد که مهمترین آنها عبارتند از:

موضع آن درقبال مسئله فلسطین دردو دهه اول قرن بیست و یکم.

مخالفت این جنبش با دشمنی آمریکا با ایران

مخالفت آن با جنگ روسیه علیه اوکراین

مخالفت آن با جنگ یمن

دعوت این جنبش برای بسته شدن زندان گوانتانامو

ودعوت جنبش برای پایان دشمنی آمریکا  با چین و کره شمالی

مدیا بنجامین در خلال صحبت های خود در موردجنگ روسیه علیه اوکراین تأکید می کند که این جنگ در فوریه ۲۰۲۲ با حمله نیروهای روسی به مرز اوکراین آغاز نشد، بلکه ریشه های درگیری به سال ها قبل ازتاریخ جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده باز می گردد.او تاکید می کند که مذاکره بین طرفین راه حل ایده آل است.

این جنبش معتقد است که علل جنگ ناشی از گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کسب اتحادهای سیاسی و نظامی است.ازاین منظر می توان دریافت که جنبش به سمت صلح حرکت می کند وجنبشی اعتراضی با مطالبات یک جانبه نیست.بلکه به دستورکاری معتقد است که به جای شرکت درجنگ ها،اولویت را مراقبت های بهداشتی، مسکن و آموزش می داند

این جنبش فعالیت‌های خود را با اقدامات اعتراضی فکری و فرهنگی و از طریق فشار بر شخصیت‌های عمومی و تصمیم‌گیرندگان پیش می برد،بر این اساس،این جنبش خواستار تعامل بهتربا مخالفان تاریخی سیاست آمریکا یعنی روسیه، ایران، چین و کره شمالی است

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن