اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

آخوند سبحانی : علما مرجع تصمیم گیری درباره مسائل دینی هستند

آوای سنت: خطیب نماز جمعه اهل سنت بندرترکمن، تصمیم گیری درباره احکام اسلامی و مبانی دینی و فقهی را مسلتزم رای علما و اندیشمندان اسلامی خواند.

به گزارش آوای سنت: اسماعیل آخوند سبحانی طی سخنانی در تشریح دلایل ازدیاد مشکلات و گرفتاری ها در ملل مسلمان با اشاره به ابتلای برخی انسان ها به بیماری تکبر و خودپسندی به عنوان ام الامراض و ساده انگاری احکام و مسائل دینی گفت: حفظ نظم زندگی بر نقش دانش افراد در حیطه های مختلف وابسته است و اگر مردم کشوری به موضوعاتی خارج از تخصص خود ورود پیدا کرده و نظر خود را محق بدانند، بدون شک شیرازه در جوامع آن کشور آسیب دیده و سرانجام از هم خواهد پاشید.

عدم آگاهی از دانش فنی در هر یک از رشته هایی که جهت سهولت زندگی انسان بکار گرفته می شوند، می تواند همزمان جان گروهی را به خطر انداخته و یا افراد را از نعمت سلامتی ساقط نماید، لذا اگر کسی در زمینه ای آگاهی و دانش لازم را نداشته باشد، هرگز به آن ورود نکرده و حیات همنوعانش را دچار مخاطره نمی کند.

آخوند سبحانی در این باره اظهار داشت: به همین ترتیب نظر دادن در خصوص احکام دین و مبانی دینی نه کار افراد معمولی، بلکه در حیطه و تخصص علما قرار داشته و اهل ایمان باید بدانند که در مواردی که بستگی به آراء و نظر عما دارد، تصمیم گیری نکنند، زیرا اگر نخواهیم از احکام طبیعت کرده و مسائل فقهی را بر اساس آنچه که عقل حکم می کند، پیش ببریم به دلیل اشتباه در تشخیص مسائل، قدم در وادی خطا گذاشته و تا زمانی که متوجه اشتباهاتمان نشویم از اعمال عبادی نفعی نخواهیم برد.

متاسفانه شنیده می شود که برخی جماعت مساجد محلات در مواردی که نیاز به مشورت با علما می رود، دورهمی تشکیل داده و تصمیم درباره یک واجب واجب دینی را به رای می گذارند. تن دادن به چنین راهکارهایی مسلما شیوه و روشی بسیار خطرناک است.

مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن در بخش دیگری از سخنانش خودپسندی را درد امروز دنیای اسلام دانست و عنوان کرد: انسان های عاقل و نیک اندیش از طبقات مختلف جامعه تشکیل می شوند. ممکن است برخی از این گروه در عین دیندار بودن در کسب و کار نیز موفق باشند. عده ای دیگر به تقوا و پرهیزکاری مشهور هستند و شماری هم منصب و مقام دارند. بدانید که مال و مقام در نزد الله حسن به حساب نمی آید و دسترنج دنیوی اگر از راه حرام به دست نیامده باشند، بی شک وسیله امتحان هستند. همچنانکه می دانیم خدای متعال فقر را هم برای امتحان کردن می دهد. انسان ها چه فقیر و چه غنی، چه دارای مقام و چه صاحب منصب، اعمال شان توسط یک ترازو سنجش خواهند شد و نیک اندیش کسی است که عافیت دنیا و آخرت را نه تنها برای خود، بلکه برای همه امت طلب بدارد.

آخوند سبحانی تاکید کرد: تنها خدای متعال از مقام بندگانش آگاه است و درباره آنچه که از سلامتی، انعام و حتی امراض می دهد تنها خود خبر دارد. لذا در روز قیامت به آن دسته از مومنین با ایمان که دنیا را با امراض جسمی پشت سر گذاشته اند مقام و درجه ای عظیم عطا می کند. سلامت مهمترین نعمتی است که قدر آن کم دانسته می شود. سلامت جسم و موفقیت در کسب کار را دلیل برتری خود نسبت به دیگران ندانیم.

هیچ فردی را کوچک تر از خود نشماریم. عدم شکر نعمت انسان را به ورطه سقوط خواهد کشاند. اگر باریتعالی استعداد هوشی بالا به ما داده است، علت آن را داشتن لیاقت و منحصر بفرد بودن خود ندانیم. علامه اشرف علی تهانوی داروی امراض روحانی و اخلاقی را در شکرگذاری می خواند و به این وسیله می توان از ابتلا به ام الامراض دور ماند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن