اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

آخوند میرزاعلی : گفتمان وحدت نباید محدود به زمان و مکان خاص گردد

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت آق قلا تبیین اندیشه های رسول گرامی اسلام را باعث گسترش پهنه دنیای اسلام دانست.

به گزارش آوای سنت، عبدالحی آخوند میرزاعلی با تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول، همبستگی اسلامی در همه جهات را از ارکان ضروری وحدت میان امت خواند و گفت:
گفتمان درباره وحدت را نباید به مناسبت خاص اختصاص داد. گرچه میلاد رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم تبلور طلوع دوباره خورشید حقانیت در برابر ظلمت بود، اما آن حضرت اعتقاد داشت باید به وحدت بیش از گفتمان پردازش شود، زیرا در ساده ترین نظام یعنی محیط پیرامون تاکید بر زندگی مسالمت آمیز در سایه چنگ زدن به قرآن بعنوان ریسمان الهی داشت. آن حضرت در اجتماعی زندگی می کرد که دشمنان اعم از بت پرست، یهود و نصاری از هر سو ایشان را احاطه کرده بودند. یهودیان که توصیف مقام آن بزرگوار را در تورات می خواندند از همان کودکی نبی امت به ایشان بودند و در آغاز رسالت نبوی هجمه شدت پیدا کرد.

آخوند میرزاعلی با یادآوری این مطلب که سال ها طول کشید تا قرآن کریم به تکامل برسد، افزود:
هیچ یک از صحابه صدر اسلام مسلمان نشدند، مگر آنکه ابتدا به خدای یگانه و کلام وی ایمان آوردند. هیچ یک از کسانی از ظلمت به روشنایی رو آوردند اشتباهات گذشته را تکرار نکردند. برای هر یک از آن صحاب گرانقدر اسلام و صیانت از مقام پیامبر بر هر چیزی حتی بر خانواده و فرزندان ارجعیت داشت و از این رو به وقت جنگ با کفار درنگ را جایز نمی دانستند.

امام جمعه اهل سنت آق قلا تاکید کرد:
در زندگی آن حضرت کمتر لحظاتی را می توان یافت که در فراغت گذشته باشد. تبعید به شعب ابی طالب و سه سال دوری از مردم در محاصره و تحریم و همچنین از دست دادن نزدیکترین حامیان مانند حضرت خدیجه سلام الله روزگار سختی را برای ایشان و سایر ایمانداران تدارک دید. آنها سختی ها را باور کردند و مشقات را به جان خریدند. به خوبی می دانستند که بدون مکان و امکان نمی توان معمولی زندگی کرد، اما حقیقتی که سران قریش به آن تن نمی دادند ایمان به یگانگی الله و پوسیدگی خدایان دروغینی بود که در زمان انبیاء گذشته نیز مورد پرستش قرار می گرفتند، لیکن نهایتا به زیرکشیده شدند.

آخوند میرزاعلی تبیین اندیشه های رسول گرامی اسلام را باعث گسترش پهنه دنیای اسلام دانست و اظهار داشت:
مشکل اصلی دنیای اسلام مربوط به اختلاف داخلی است که متاسفانه دامنه دار بوده و با تلاش صهیونیسم ادامه دار شده است. فرمایشات و روشنفکری پیامبر امت در خصوص هویت دشمنان باعث شد تا اسلام فرامرزها را در نوردیده و مقتدرانه تا اسپانیا و قلب اروپا را تحت تاثیر قرار دهد. امروز راه و منش برخی کشورهای اسلامی از وحدتی که مد نظر پیامبر امت بود فاصله پیدا کرده و آسیب هایی نیز در این بین موجود است. اگر دنیای اسلام مسائل را فیمابین حل و فصل کرده و مانند جنگ با اسرائیل با یکدیگر متحد می شدند، آمریکا هرگز جرات جولان دادن در خاورمیانه را پیدا می کرد. راه درازی داریم تا مجدد بتوانیم به وحدت صدر اسلام برسیم، اما نباید ناامید شد و روزی خواهد رسید تا ریشه اهریمن از دنیای اسلام برکنده شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن