اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

آخوند نظری:سوء استفاده غرب از عنوان آزادی

انسان بالذات موجودی آزادخلق شده است

آوای سنت: امام جمعه قره بلاغ، آزادی اندیشه و عمل بر مبنای اطاعت از فرامین الهی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، امجد آخوند نظری در سخنانی داشتن آزادی را یکی از مهمترین خاستگاه انسان در طول گذر عمر دانست و گفت: آزادی نعمتی است که خدای متعال به بنده اش عطا فرموده تا بتواند در کمال آرامش و راحتی خیال با همجوار با سایر همنوعانش زیست کرده و به کشت محصول برای کسب آخرتش بپردازد.

از اهمیت آزادی و اندیشه در دنیای سیاست و مسائل روزمره کشورها و دولت ها به کرات سخن به میان می آید. استعمارگران در طول عصرهای متوالی از کلمه آزادی بخاطر منافع خود بهره ها برده و آن را برای مقاصد شوم و پلید خود دست آویز قرار داده اند. کم نیستند ملت هایی که رشد و توسعه آنها بر اثر سالیان دراز گرفتاری در رنج استعمار به تاخیر افتاده و چه بسا به پسرفت دچار گشته اند. در عصر حاضر نیز آزادی در پاره ای از ممالک مفهوم و معنایی ندارد و عده ای از میان نسل بشر صاحبان حقیقی آن ممالک را به بردگی گرفته و آنها همچون حیوانات بدون هیچ واهمه و ترس ذبح می نمایند.

آخوند نظری اصل آزادی از نگاه شریعت مقدس اسلام را رهایی انسان از بردگی نفس برشمرد و اظهار داشت: جدی ترین خطری که نوع انسان را تهدید می کند بردگی و اسارت در امیال نفسانی می باشد. یک فرد چه بخواهد و یا نخواهد طی معاشرات و معاملات در معرض آسیب های بیشمار امیال نفسانی اش قرار می گیرد، لذا اولی ترین افتخار انسان، کمال آزادی جسمی و فکری برای پیشبرد اهداف در طول گذر عمر کوتاه می باشد. برای این منظور لازم است که شخص به درک مطمئنی از هویت خویش رسیده و بیاندیشد که برای کدامین منظور آفریده شده و منشا آن از چه منبعی سرچشمه می گیرد.

مدیر حوزه علمیه قره بلاغ تاکید کرد: آدمی از ابتدا موجودی آزاد خلق شده است و کسی حق ندارد او را به بردگی و اسارت بکشاند. از سوی دیگر شخصی که معتقد به اندیشه آزاد و عمل به اختیار است، باید مراقب باشد تا به دام امیال نفسانی اش نیافتد.

انسانی که از خالق خود شناخت کافی پیدا کرده و خویشتن را تابع دستورات و فرامین الهی نماید، بی گمان از مخاطرات نفسانی دور خواهد ماند. اقرار قلبی به وجود خدای متعال از الزامات تابع بودن به دستورات است، زیرا گرچه بسیاری از بندگان بزبان اقرار به وجود خالق یکتا می کنند، اما اعمال، رفتار و کردارشان نشان می دهد که در ایمان به این اقرار بشدت ضعیف هستند. قرآن کریم در کلامش تاکید می دارد که همه نعمت ها از سوی خدای متعال سرازیر می شوند و اگر گره ای در زندگی حادث گردد، تنها باریتعالی است که می تواند مدبر و گره گشا باشد.

آخوند نظری در ادامه این مبحث قدرت های فرسایشی روی زمین را عناصری محدود خواند و عنوان نمود: دولتهایی که بر نعمات کفر ورزیده و اتکا به توانمندی خود داشتند، امروز از پس مشکلات شان بر نیامده و در زمان خشکسالی و بیماری ندای عجز و ناله سر می دهند. لذا باور این مسئله که هیچ انسانی نمی تواند از دایره و حدود خود تخطی ورزد یکی دیگر از نشانه های حکمت خداوند در خلقت بشمار رفته و این مسئله حقیقتی انکار ناپذیر و افتخاری بسیار عظیم می باشد.

وقایع بسیاری در طول تاریخ محدود بودن حاکمان ثروت و قدرت را به اثبات می رسانند. از جمله این انسان ها می توان فرعون را مثال زد که از نظر قدرت علمی، برتری نظامی و اقتصادی و حتی غنای فرهنگی فرمانروایی کم نظیر و صاحب تمدن بود و بدلیل داشتن قدرت زیاد و تحت اختیار در آوردن علم جادوگران وقت ادعای خدایی می کرد.

وی مردمان سرزمین مصر را به بندگی و اسارت خود در آورد و قدرتش تا بدانجا گسترش داد که جادوگران برای فائق آمدن به موسی علیه السلام به نامش قسم یاد می کردند، اما همان جادوگران معجزه نبی برحق را پذیرفته و در نهایت با پی بردن به عظمت الهی در برابر تهدیدات فرعون مبنی بر شکنجه شدن تا زمان مرگ خم به ابرو نیاوردند.

امام جمعه قره بلاغ خاطر نشان ساخت: این خود نمونه بزرگی از درجه ایمان است و شخص متقی از شکنجه شدن توسط مخلوق فانی ترس به دل راه نمی دهد. اعتقاد انسان به مسیری که در حال پیمایش است، بیانگر ایمان وی به روز معاد می باشد. از سلاح های ساخت دست بشر و فدرت های پوشالی واهمه به خود راه ندهیم و منیت، غرور و خود بینی که دشمن ترین از میان دشمنان است را پشت سر بگذاریم. با عمل به فرایض، مستحبات و پایبندی به سنت های رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به درجه اشرف در میان مخلوقات رسیده و به زمره ایمانداران واقعی در آئیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن