اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

آسیب زا بودن محافل جوانان

آوای سنت: امام جمعه سیمین شهر، ماهیت اکثر دورهمی های محافل خصوصی جوانان را آسیب زا خواند.

به گزارش آوای سنت، رجب محمد آخوند حنفی در سخنانی یکی از شرایط انجام عمل صالح را دوری از افعال حرام و گناه دانست و با اشاره به این مطلب که انسان مومن ابتدا باید از حرام دوره کرده و سپس قائل به اعمل نیک باشد، گفت: خدای متعال برای هر عمل نیک، پاداش معینی را در نظر می گیرد، اما منکرات سوزاننده اعمال نیک هستند و چندین سال عبادت را بر باد می دهند. خصوصا گناهان کبیره مانند استعمال مشروبات الکلی و آلوده شدن به عمل زنا که هر چند پاره وقت تکرار هم شوند، اما به حدی خطرناک هستند که می توانند همه اندوخته شخص را از بین ببرند. لذا باید مراقبت بعمل آورد و به فوریت از این قبیل کارها استغفار نمود. خداوند نسبت به بنده خود ارحم الراحمین است و بسادگی پرده از کارهای ناپسند برنمی دارد تا که آن شخص به اشتباهش پی برده و طلب استغفار کند.

آخوند حنفی، دورهمی های جوانان در محافل خصوصی را محلی برای آلودگی در منکرات خواند و افزود: با وجود توصیه های فروانی که می شود، اما متاسفانه مرگ و میر ناشی از استعمال الکل دوچندان افزایش یافته است و بدمستی در میان برخی از جوانان رواج دارد. حتی متاسفانه فرهنگ این قبیل دورهمی ها به تعدادی از بانوان به اصطلاح آزاد اندیش نیز سرایت کرده و بساط میگساری ترتیب می دهند و چنین بر میاید که سهل انگاری و آسان پنداری در خصوص گناهان کبیره شدت پیدا کرده باشد.

خوردن شراب در مراسم های عروسی که به صورت مختلط برگزار می شوند، عقل را ذایل کرده و چه بسا اشتباهات جبران ناپذیری را رقم می زند. همه کسانی که در این محافل به رقص و پاتیکوبی می پردازند جزو نوامیس مسلمانان هستند و نباید از کنار آن چه که جوامع اسلامی را به خود مبتلا کرده است، بی تفاوت عبور کنیم.

امام جمعه سیمین شهر از توابع استان گلستان متذکر شد: همچنانکه که در گوشت خوک نمی توان هیچ محل حلال یافت، مشروب هم مانند آن کاملا حرام بوده و هیچ توجیه عقلی و علمی برای استعمال آن تعریف نشده است. صدور مجوز خوردن هر نوع مشروب چه به صورت زبانی و یا به شکل نسخه پیچ به بهانه بیماری هم از گناهان کبیره می باشد و قابل پذیرش نمی باشد. از عقلی که به دلیل خوردن مشروبات الکلی ذایل می شود هر عملی امکان پذیر است، زیرا که شخص اختیار عمل نداشته و خود و دیگران را در معرض آسیب های جدی قرار می دهد. بنا به فرمایش رسول گرامی اصلام صلی الله علیه وآله وسلم، هر شخصی که به خوردن مشروب عادت کرده و مشروب خوار از دنیا برود، روی بهشت را نخواهد دید.

آخوند حنفی، مضرات و آسیب های جسمانی میگساری را کمتر از پیامدهای روحی آن ندانست و یادآور شد: مشروبات و خصوصا از نوع صنعتی که سهل انگارانه استعمال می شوند بافت های داخلی بدن را به تدریج از بین برده و مرگ های ناگهانی به بار می آورند. از این رو رسول خدا، میگساران در همه ادیان الهی از جمله پیروان انجیل و تورات را اگر در زمان خود توبه نکرده باشند، جزو انسان های ملعون معرفی می کند.

کمک کردن به شخص میگسار مانند لرزندان ستون دین است و همراهی در آن مجلس مستوجب کیفر شدید خواهد بود. همچنین برای زناکاران در جهنم نهری جاری است که در آن عذابی شدید را تجربه خواهند کرد. از گناهان کوچک برحذر بمانیم، زیرا سبب ارتکاب به گناهان بزرگتر می شوند. یک گناه هر چند که ظاهرا کوچک باشد، اما اگر در جامعه به جریان در آید، به گناهی بزرگ تبدیل خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن