اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

آفات حاکمیت نفس بر زندگی انسان

آوای سنت: استاد برجسته تفسیر و حدیث دارالعلوم زاهدان، تابعین به هوای نفس و مظالم جنایتکار را به حیوانات درنده خو تشبیه کرد!

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالغنی بدری طی تحلیلی، حاکمیت نفس بر عقل را بزرگترین خطر در سر راه زندگی بشر روی زمین دانست و گفت: در بررسی اوضاع حاکمیت غالب در زندگی های امروزی امروزی در میابیم که طغیان های نفسانی در حیات انسان های حال حاضر بیش از گذشته نمود یافته و به همین ترتیب بلایا و گرفتاری ها با وجود امکانات پیشرفته افزایش پیدا کرده اند.

همان گونه که می دانیم زندگی نفسانی از خواهشات جسمانی تاثیر می پذیرد و آنچه جسم از انسان می خواهد راحتی، رفاه و آسایش به حد کمال است. بدون شک انسان های راحت طلب در این خصلت با حیوانات مشترک و یکسان عمل می کنند، زیرا راحت طلبی ویژه حیواناتی است که از آنها شناخت کافی داریم. حیوانات اعم از علف خوار و گوشت خوار، درنده و اهلی، تنها برای برآورده ساختن نیازهای جسم زندگی می کنند و روزی می رسد که می میرند بی آنکه کاری ماندگار از خود به یادگار گذاشته باشند.

مولانا بدری، نعمت عقل را متمایز کننده انسان از حیوان خواند و افزود: کودکان در خردسالی تا پایان مرحله کودکی اندیشه ای جز خوردن، آشامیدن و جست و خیز ندارند، لیکن زمانی که پا به مرحله بلوغ می گذارند شیوه زندگی شان با زمان کودکی تفاوت پیدا می کند.

پس یک انسان بالغ اموراتش را به کمک عقل انجام داده و می کوشد تا زندگی بهتری را برای خود و فرزندان تدراک بیند. همچنین تلاش می کند آیندگان نیز از خدماتش بهره مند شده و از خود نامی نیک باقی بگذارد. لیکن حیوانات چه در گذشته های بسیار دور و چه امروز به نحوی زندگی می کنند که در نهادشان گنجانده شده و همان غذایی را می خورند که همنوعان شان می خوردند.

استاد برجسته تفسیر و حدیث دارالعلوم زاهدان، ایمان و باور به وحی الهی را تمایز میان مسلمان و کافر توصیف کرد و تاکید ورزید: انبیاء علیه السلام حاملان وحی بودند. بزرگ مردانی که مبعوث شدند تا به پیروان شان راه و روش استفاده صحیح از عقل را بیاموزند. عقل می گوید که انسان هر چه را که به دست می آورد در جهت منافع خویش استفاده کند، اما وحی حکم می کند که انسان حق دارد تنها از اندوخته اش بهره برده و نباید به مطاع دیگران و یا به مطاعی که از راه دزدی، ربا و یا حرام به دست می آید، دست درازی کند.

مولانا بدری در این زمینه یادآور شد: عقل یک مسلمان تابع وحی الهی است، پس عقل باید در خدمت وحی بکار گرفته شود تا بتواند خوب را بد و حرام را از حلال تشخیص دهد. اگر خواسته های عقل با وحی در تضاد باشد باید از آن اجتناب نمود. عقل مشرکان مکه باور به وحی نداشتند و از این رو روز معاد و زنده شدن در روز قیامت را رد می کردند.

قرآن کریم به زنده شدن انسان پس از مرگ قسم یاد کرده است. انسان عاقبت اندیش به کسی گفته می شود که در کلیه مسائل از جمله اعتقادی و عملی و در اخلاق و معامله و معاشره و همچنین نشست و برخواست ها و رسومات از وحی خط و مشی بگیرد.

افرادی که خود را برده نفس قرار می دهند همچون حیوانات درنده خو زندگی می کنند. در چنین نفسی استعداد تمرد و فسق و فجور بکار رفته است و اگر تابع به آن باشیم دست زدن به هر فسادی اجتناب ناپذبر خواهد بود. امروز زندگی غربی ها را مشاهده می کنیم که چگونه همجنس بازی را به صورت قانون درآورده و هیچ تفاوتی بین محرم و نامحرم قائل نیستند!

با شعار حمایت از آزادی به دختران شان اختیار می دهند تا با هر کس که خود می پسندند، معاشرت کرده و برای آینده تصمیم بگیرند!

این استاد شاخص اهل سنت بلوچ، پیروی از نفس درنده را نمونه دیگری از جاهلیت غربی برشمرد و خاطر نشان ساخت: بمب هایی که امروز غربی ها بر سر مردم بی دفاع غزه فرو می ریزند، ناشی از نفس غضبناک می باشد. از زمان دست یابی حکومت های غربی به سلاح های کشتار جمعی، انسان های بی گناه بسیاری در سرزمین های اسلامی و مستعمرات کشته و یا زخمی شده اند. یقین بدانید هر صاحب عقل آزاد اندیش فارغ از دین و مذهب ظلم و ستم را بر نمی تابد. لذا مظالم و ترویج دهندگان شهوت، عقل را به نفس واگذار کرده و به اختیار عمل می کنند!

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن