اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

آیا پدیده ای بنام وهابیت در بین اهل سنت وجود دارد؟

توضیحات حافظ امان الله یلمه درباره شبهه وهابیت

آوای سنت:حافظ امان الله یلمه از علمای اهل سنت ترکمن در استان گلستان است. پیرامون وی غالبا پرخاشیه است.پرحاشیه نه از این جهت که دارای رفتارها یا حاشیه های خاص باشد؛بلکه پرحاشیه به این علت که بخشی از تفکرات و نظرات وی را علمای اهل سنت ترکمن در تضاد با باورهای سنتی جامعه اهل سنت منطقه دانسته و به نقد وی می پردازند.

برخی از علمای ترکمن اعتقاد دارند که وی تحت تاثیر برخی از اساتید دوران تحصیل خود به سلفیت گرایش داشته و برخی دیگر به صراحت وی را وهابی خطاب می کنند.در این بین متاسفانه در فضای مناظرات و مباحث بین دو طرف ماجرا در برخی از اوقات حدود و حرمت های لازم رعایت نشده و هر دو طرف با ادبیاتی نامناسب نسبت های ناروایی را نثار هم می کنند.

حافظ امان الله یلمه اخیرا در پاسخ به برخی شبهات ایجاد شده در فضای مجازی پیرامون انتساب وی به گروه های وهابی،مباحثی را جهت روشنگری بیان کرده است.در این زمینه لازم به ذکر است که برخی از مخالفان طرح عنوان “وهابیت” اعتقاد دارند چیزی به عنوان فرقه یا مذهب وهابیت وجود خارجی ندارد و این عنوان از طرف برخی از اشخاص و نهادها برای ساکت کردن فعالان مذهبی اهل سنت اطلاق می گردد.

در نقطه مقابل این برداشت،حافظ امان الله یلمه به صراحت در این کلیپ صوتی ضمن رد انتساب خود به نگرش وهابیت اضافه می کند که نه مذهبی بنام وهابیت بلکه نگرش منحرف وهابیت وجود داشته و از طرف برخی از افراد و گروه ها در بین اهل سنت به عنوان دیدگاه اهل سنت ترویج داده می شود.

آوای سنت بدون قضاوت در مورد صحت و سقم هر یک از دیدگاه های فوق،گزیده بخش های مهم توضیحات این عالم اهل سنت را برای اطلاع کاربران سایت منتشر می نماید.قضاوت در این زمینه با افکار عمومی است.

فرازهای مهم توضیحات ارائه شده از طرف حافظ امان الله آخوند یلمه:

ما می دانیم که گروه های وهابی در ترکمن صحرا و سایر سرزمین های اسلامی فعالیت مستمر دارند؛ اما برخی افراد به دلایل واهی دیگر فعالان را جزو گروه های وهابی دانسته و سعی در مخدوش ساختن چهره آنها دارند.

مذهبی به نام وهابیت در دنیای اسلام وجود ندارد .وهابیت تفکری برخلاف اهل سنت است که اعضای آن به این نام مشهور می باشند. این فرقه در حدود سیصد سال پیش توسط شخصی به نام محمد ابن عبدالوهاب پایه گذاری شده است.

درصدر اسلام نیز فرقه هایی شبیه به وهابی ها در جامعه فعالیت داشتند که از نمونه می توان به گروه خوارج یاد کرد و اعضای آن دارای تفکراتی خاص و ضد اسلامی بودند. در زمان امام اعظم رضی الله عنه هم گروه های تندرو با افکار و اسامی خاص فعالیت می کردند که تفکراتی برخلاف اهل سنت داشتند و امروزه هم این چنین گروه هایی  به نام وهابی مشهورشده اند.

نسبت دادن وهابی و یا داعشی به برخی از افراد از روی غرض ورزی و شایسته  فرد مسلمان نیست .افکار و عقاید مجریان و دست اندرکاران شبکه های ماهواره ای مانند وصال و یا کلمه که به بهانه ترویج عقاید اهل سنت اقدام به بخش برنامه های مذهبی می کنند، با عقیده اهل سنت واقعی مطابقت ندارد. آنها اعتقادی به مذاهب اربعه ندارند و اعتقادات پیروان مذاهب را در زمینه های مختلف برنمی تابند.

تهیه کنندگان شبکه های ماهواره ای کسانی هستند که مخالفان خود را مشرک پنداشته و عقاید ضد دینی و ضد اسلامی را در بین جوانان ترویج می بخشند.این شبکه ها در اوایل کار دیدگاه های بسیار تندی در مورد دیدگاه های اهل سنت و نگرش تصوف داشتند ،اما در سال های اخیر از آن عقاید تند ابتدایی خود کوتاه آمده اند.اما در هر صورت مباحثی که در این شبکه های ماهواره ای بنام اهل سنت تبلیغ می گردد ۹۹ درصد بر خلاف عقیده اصیل مذاهب اربعه اهل سنت و جماعت است .

بنده برخی هم مثل بخش قابل توجهی از علمای اهل سنت، تفکر وهابیت را رد می کنم .اما در این میان برخی از اعمال رایج در جامعه که تحت عنوان مذهب انجام می گردد،بر خلاف عقیده علما و منابع اصیل اهل سنت بوده و بدعت است. شما از عنوان وهابیت سوء استفاده کرده و مخالفان برداشت های خودتان را با این عنوان مورد خطاب قرار می دهید.

اختلاف نظر میان علما را امری طبیعی است. هر یک از علمای دین ممکن است در خصوص برخی مباحث فقه و احکام با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند؛ اما این دلیل نمی شود که یکدیگر را وهابی خطاب کنند. ما پیروی از قرآن کریم و سنت نبوی را راه حق می دانیم؛زیرا امامان مذاهب اربعه هم براساس دستورات کتاب الهی و احادیث شریف سخن گفته اند که ما نیز آنها را قبول داریم. اگر در اسلام همه آحاد بر پایه اعتقادت دینی حرکت کنند هیچکس نمی تواند اتحاد میان مسلمین را برهم بزند.

هرچند که پاسخ به هرموضوعی در دین اسلام زیبنده نبوده و نیست؛ اما کسانی هستند که تهمت های ناروا می زنند و شخص را ناچار به پاسخگویی در جهت روشن کردن اذهان عمومی می کنند. وجود شبهه و اختلاف در دین اسلام اجتناب ناپذیر بوده و قابل حل و فصل هستند، لیکن می بایست فرق میان حق و ناحق را تشخیص دهیم.

فایل صوتی حافظ امان الله یلمه به زبان ترکمنی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن