اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

اثرات ناگوار قتل نفس در جامعه در گفتگو با مولانا رودینی

آوای سنت : قتل نفس باعث بروز ناهنجاری‌های بزرگ در جامعه اسلامی می گردد.

به گزارش آوای سنت، مولانا ابراهیم رودینی در گفتگو با خبرنگار ما افزایش قتل عمد را یکی از مهمترین چالش ها در جوامع اسلامی خواند و گفت: انسان در زندگی اجتماعی خود با فراز و نشیب های بسیاری دست و پنجه نرم می کند. تفاوت گرایش ها، اخلاقیات و نسبت ها و از همه ملموس تر دوری از قرآن و سنت منجر به دین گریزی، عطش انتقام و رسیدن به اهداف شوم یعنی خونریزی و قتل همنوع می گردد.

وی در این باره افزود: مسئله قتل عمد و ریختن خون انسان در دوره حضرت آدم علیه السلام رقم خورد. فجیع ترین اتفاقی که از آن به عنوان اولین قتل در تاریخ بشر یاد می شود، شهادت هابیل به دست برادرش قابیل بود. با قتل هابیل این رسم بد و غلط تا قیام قیامت پابرجا خواهد ماند. در همه ادیان توحیدی و غیرتوحیدی ریختن خون انسان حرام شمرده می شود. قرآن کریم برای قتل غیرعمد پرداخت دیه و در صورت عمدی بودن آن قصاص نفس تعیین کرده است.

مولانا رودینی با بیان اینکه قتل عمد یکی از چالشی ترین موضوعات در دنیای اسلام است، ادامه داد: امروز در جوامع اسلامی بسیاری از ویران گری ها و مصیبت ها از قتل عمد نشات می پذیرد. ریختن خون انسان، غضب خدای متعال را به دنبال دارد و لذا کسانی که به دین مبین اسلام مشرف می شوند در گام نخست از انجام قتل عمد منع می گردند. کم نیستند افرادی که دست به اسلحه می برند، قمه کشی می کنند، دستور به اعدام می دهند و برای ریختن خون انسانهای بی گناه بی پروا عمل می کنند.

استاد دارالعلوم مکی زاهدان قتل نفس را اقدامی از روی جهل و نادانی دانست و اظهار داشت: عصبیت، منیت و نژاد پرستی از جمله عواملی هستند که می توانند قتل انسان های بی گناه را رقم بزنند. چه بسیار اشخاصی که وجودشان برای جامعه ما ارزشمند بود، اکنون در میان ما نیستند. امروز یک خونریزی باعث درگیری های متعدد و قتل های دنباله دار می شود. در این جوامع اختلافات قومی و قبیله ای تا سالیان دراز برقرار می مانند، لذا نیاز فعلی جوامع اسلامی افرادی هستند که تنها به یک قوم، طایفه و یا یک کشور خاص تعلق ندارند، بلکه آنها گروهی صلح طلب بوده و جهانی فکر می‌ کنند.

مولانا رودینی ضعف در تربیت اسلامی فرزندان را عامل دیگر بروز رفتارهای خشونت بار توصیف کرد و عنوان نمود: گذشت بی جای والدین از خطاهای اجتماعی فرزندان موجب بی بند و باری و عصیانگری آنها می شود. حمایت نابجا شخصیت کاذبی به فرد جوان می بخشد. در شرایط گنونی اگر سرقت های کوچک فرزندانمان را نادیده بگیریم، آنها دست به سرقت های بزرگتری خواهند زد. در سرقت های کلان و ماجراجویانه امنیت محیط و جامعه تحت شعاع قرار می گیرد و چه بسا عوامل سرقت برای رسیدن به اهدافشان از سلاح گرم استفاده می‌ کنند.

مدیر دارالقرآن حضرت اسماعیل علیه السلام زاهدان خاطر نشان ساخت: هر شخصی که مبادرت به قتل کند، باید به مجازات عمل خود برسد. اگر ضربه ای به کسی زده شود، ضارب باید به همان میزان قصاص گردد. در حقیقت قصاص حق صاحبان مقتول است، اما می طلبد همت کنیم تا قتل عمد از جوامع اسلامی ریشه کن شود. این مهم به دست نخواهد آمد، مگر آنکه تعصبات قومی و نژادی را کنار گذاشته و نگاهمان را وسعت ببخشیم. هرگز گمان نبریم که تبعات قتل تنها متوجه شخص مقتول است. زمانی که فردی به قتل برسد، همسرش بیوه و فرزندانش یتیم می شوند. مادر مقتول در فقدان فرزندش می ‌سوزد و سایر اعضای خانواده از نظر روحی و روانی افسردگی می شوند.

این عالم اهل سنت به نقل از قرآن کریم متذکر شد: هر کسی که انسانی را از روی عمد بکشد، برای همیشه در آتش جهنم خواهد سوخت. میان حکم قاتل با حکم کافر و مشرک تفاوتی وجود ندارد و شخص قاتل مورد غضب و لعنت باریتعالی قرار می گیرد. این شخص حتی با جلب رضایت اولیای ذم نمی‌تواند از عذاب ابدی نجات پیدا کند، ولو اینکه رضایت آنها را با صرف میلیون ها تومان گرفته باشد.

مولانا رودینی برخی اتفاقات منجر به قتل را تاسف بار خواند و یادآور شد: بارها و به دفعات اتفاق افتاده است که اشخاص در اثر خوردن مشروبات الکلی و قرص های روان گردان از حالت عادی خارج شده و بی جهت اقدام به قتل دوست و همراهان خود می کنند. وابستگی به فرد قاتل باعث نمی‌شود تا گناه وی را پنهان نگه داریم. این عمل ناامنی در جامعه را تقویت می کند. امنیت بزرگترین نعمت جهت برخورداری از آرامش پایدار است که باید قدر دانسته و در حفظ آن کوشا باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن