اهل سنت ایرانعمومی

احترام به والدین از تاکیدات ضروری دین است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه طبس مسینا یکی از نشانه های نزدیکی به قیامت را در بی احترامی به والدین عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمود خلیلی نیا در باب اهمیت احترام فرزندان نسبت به والدین طی بیانی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم گفت: بدون شک کسب رضایت الله متعال در خشنودی پدر و مادر قرار دارد، آن حضرت در سه نوبت مادر را مستحق خدمت از سوی فرزند دانسته و در مرتبه چهارم پدر را ارجع می شمارد، پس اگر شخصی بتواند مادرش را از خود راضی کند، ثوابی به اندازه ادای مناسک حج ابراهیمی، طواف حج عمره و همچنین ثواب جهاد در رکاب رسول خدا دریافت خواهد کرد. قرآن کریم نیز در شرح مسئله محرمات، نیکی به والدین و ادای حق ایشان را مورد تاکید قرار می دهد.

مولوی خلیلی نیا سخن تند و بالا بردن صدا حین صحبت با پدر و مادر را از مصادیق گناه و مستوجب عذاب الهی دانست و اظهار داشت: دستور قرآن کریم است که شخص باید هنگام ملاقات با والدین، خود را افتاده نشان داده و در مقابل شان سر تسلیم فرود آورد. از دیگر سفارشات مهم این است که فرزند در حق والدینش چه زمانی که در حیات بسر می برند و بعد وفات شان، دعای خیر نماید.

موسی علیه السلام از پیامبران الوالعزم وقتی از باریتعالی خواست تا همنشینش در بهشت را به ایشان بشناساند، آن شخص را قصابی یافت که تمام کارهایش مانند مردم عادی بود و مشخصه ای که وی را در اعمال برتر از دیگران جلوه دهد نداشت، اما در خانه به مادر بیمارش خدمت می کرد که بسیار رنجور و ناتوان شده بود. خدمت فرزند به مادر، وی را که هنوز در اوج جوانی بسر می برد به مقامی رساند تا همنشین یکی از بهترین پیامبران تاریخ زندگی بشر در بهشت شود.

مدرس حوزه علمیه طبس مسینا والدین را بهترین مراقب و محافظ فرزندان در سن طفولیت توصیف کرد و افزود: تنها پدر و مادر را می توان مثال زد که حاضر به انجام هر کاری هستند تا مشکل اولاد مرتفع گردد. انسان ذاتا از مرگ گریزان می باشد، لیکن والدین برای نجات فرزند از یک مخمصه سخت، حتی از مرگ هم ابایی ندارند. در صدر اسلام جوانانی بودند که والدین بیمار خود را از راه های دور به کول گرفته و جهت انجام فریضه حج به مکه می آوردند. حضرت عمر فاروق رضی الله عنه فرمایش می دارد، چنین فرزندانی سبب خیر امت می باشند.

مولوی خلیلی نیا یکی از نشانه های نزدیکی به قیامت را بد رفتاری با والدین و بی احترامی به ایشان خواند و متذکر شد: پاسداشت جایگاه همسر بیش از مقام پدر و مادر، حمایت از دوستان در زمان فراموشی احوال والدین و لعن و نفرین اصحاب رسول الله این مفهوم را می رساند که به لحظه حادث شدن قیامت نزدیک شده ایم. لذا در آن زمان سرخ بادهایی بر زمین وزیدن خواهد یافت. بلایای طبیعی شدت یافته و خشکسالی فراگیر می شود. برای نجات از مشکلاتی که در گذشته نبوده و امروز پیدا شده اند می بایست به گذشته و سنت ها برگردیم. زندگی مستقل، کار و گرفتاری های روزمره، دور بودن از والدین و سرگرمی های بیهوده، هیچ یک مانع از سرکشی و دیدار با پدر و مادر نمی شوند. والدین را از خود طرد نکنیم. بیش از چیزی که به فرزند اهمیت می دهیم برای پدر و مادر هزینه کنیم. چنانکه که آنها هم روزی کودک بودند و امروز ما را تجربه کردند، پس مطمئن باشیم که ما نیز بشرط حیات دوران کهنسالی را تجربه خواهیم کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن