اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

از اوقات نماز تا عید فطر سردرگمی مردم روزه دار

درخواست یک شهروند از علمای اهل سنت ترکمن صحرا

آوای سنت : در روزهای گذشته و در فضای مباحثی در رابطه با وقت اذان صبح در بین برخی از علمای اهل سنت در استان گلستان مطرح شده است.

البته این بحث قبل از این هم مطرح بود،اما در هفته های اخیر اوج گرفته است .دیدگاه های مختلفی در زمینه صبح صادق و وقت اذان صبح مطرح شده و در برخی از موارد اختلاف مطالع اعلام شده تا نیم ساعت هم می رسد!

ما ترکمنها یک ضرب المثل داریم که می گوید:هر گروهی که دو تا عالم در بین شان باشند گوسفندشان ذبح شرعی نمی شود!

این ضرب المثل نماد عینی اختلاف علمای دینی و آثار مخرب آن بر جامعه و مردم است.

آقایون علمای بزرگوار! لطفا یکبار دور هم بنشینید و تکلیف ما را با مباحث حساسی مثل اوقات روزه داری مشخص نمایید.باور کنید در برخی از اوقات نسبت به سلامت و صحت روزه خودم دچار شک و تردید می شوم.

در آغاز ماه مبارک هم همین مشکل را داشتیم.برخی از علما با تاسی از یک حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و صحبه و سلم با توجه به عدم روئیت هلال ماه در منطقه ما، اعلام کردند که شنبه روز نخست ماه رمضان است.در نقطه مقابل برخی از علما و حوزه های علمیه با استناد به حدیثی دیگر روئیت هلال ماه در سایر کشورها را ملاک قرار داده و جمعه را روز نخست ماه رمضان اعلام کردند.

من خودم به عنوان یک مسلمان با پیروی از دیگاه نظر امام جمعه شهرم روزه داری را از روز شنبه آغاز کردم .اما ته قلبم این تردید را دارم که مبادا روز جمعه روز نخست ماه رمضان باشد و من مرتکب گناه شده باشم.

در مورد عید فطر هم قطعا همین مشکل وجود خواهد داشت. در عید فطر باز هم همان دوگانگی ها و اختلافاتی که هر ساله جامعه ترکمن ها ما را به دو بخش تقسیم می کند، رخ خواهد داد.

علما در جامعه ما باید نماد هم اندیشی و تفاهم باشند.اما در برخی از موارد مشاهده می کنیم که علمای ما به نماد تقابل و عدم تفاهم تبدیل می گردند.

خواهش ما از علمای ترکمن صحرا این است که یکبار برای همیشه تکلیف ما را در زمینه مسائل فوق روشن نمایند.تداوم این شرایط، اعتماد عمومی به ویژه نسل جوان به عالمان دینی را مخدوش خواهد کرد.در خواست ما این است که از طریق برگزاری یک نشست تخصصی فقهی به اختلافات خود در این زمینه پایان دهند.

محمد رحیم ترکمن

مطلب ارسالی برای آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن