اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

ازدواج سالم در گرو خانواده سالم

آوای سنت : امام جمعه شهرستان مریوان گفت: اگر ازدواج سالم باشد، خانواده نیز سالم است و در نتیجه اجتماع سالم می ماند. افراد باید سالم و دیندار باشند تا جامعه سالم و دیندار باشد. پیامبر می فرماید: اگر کسی را برای ازدواج پیدا کردید به دین و اخلاق او بنگرید در غیر این صورت منتظر فساد بمانید.

ماموستا شیرزادی امام جمعه شهرستان مریوان در خطبه نماز جمعه اظهار کرد: موضوع خطبه در مورد اجتماع اسلامی و سالم است؛ همه ما می دانیم که ادامه و بقای نسل بشر به وسیله ازدواج است، و این رویه تا انتهای عالم بردوام است همچنانکه خداوند می فرماید:« این فطرتی است که خداوند انسان‌ها را بر آن آفریده است». ادامه نسل انسان با ازدواج سالم است.

وی افزود: در نظام جامعه اسلامی هویت هر فردی با نام پدر و مادر و نیاکانش شناخته می شود، اگر ازدواج نباشد جامعه دچار هرج و مرج می شود و فساد و بی بند و باری رویی می دهد، همچنانکه اکنون غرب گرفتار اولاد نامشروع است و از آن ناله می کند، در ایام قدیم در روسیه جیش احمر وجود داشت که بچه هایی وجود داشتند که پدر و مادر آنها مشخص نبود، و هنگام فوت آنها مهر ازدواج بر شناسنامه آنها کوبیده می‌شد و این برخلاف شئون انسانیت است.

امام جمعه شهرستان مریوان بیان کرد: اگر ازدواج سالم باشد، خانواده نیز سالم است و در نتیجه اجتماع سالم می ماند. افراد باید سالم و دیندار باشند تا جامعه سالم و دیندار باشد. پیامبر می فرماید: اگر کسی را برای ازدواج پیدا کردید به دین و اخلاق او بنگرید در غیر این صورت منتظر فساد بمانید.

ماموستا شیرزادی عنوان کرد: در زمان اصحاب به همدیگر سفارش می کردند که دختر را به پسران هم بدهند و خواستگاری فقط برای مرد نیست، اگر مورد بدرد بخوری پیدا شد که اخلاق و دیانت او مورد تأیید باشد، از او برای دخترانتان خواستگاری کنید. از دید پیامبر اخلاق و دین مطرح است نه چیز دیگری. عثمان پسر ابی عاص سقفی یکی از کارشناس‌های اجتماعی و اخلاقی عرب بود، فرزندان خود را نصیحت می کند و می گوید: فرزندانم؛ هر وقتی خواستید ازدواج کنید خود را به عنوان یک باغدار فرض کنید و بدانید که زمینتان برای کشت چه میوه و ثمری مناسب است و باغدار عاقلی باشید، سعی کنید طرف مقابلتان دیندار و مسلمان باشد. بدانید که ازدواج اسلامی نتیجه بخش است.

وی اضافه کرد: پیامبر می فرماید: برای استقرار نطفه خود مکان مناسبی را در نظر بگیرید- یعنی زن دیندار و مسلمان-. اولاد صالح برای پدر و مادر خود استفاده مناسب دارد. پدر و مادر صالح دارای اولاد صالح هستند. خانواده ای که فاقد اخلاق و دین باشند، چه چیزی را تحویل جامعه می دهند؟  بزرگترین مدرسه و کانون پرورش خانواده است، وقتی مرد به زن خود ناسزا بگوید، دیگر از پسر و دختر چه انتظاری هست که در آینده با همسرانشان به خوبی برخورد کنند؟ بسیاری از ما در نماز جمعه و جماعات شرکت می کنیم، اما در خانواده فاقد اخلاق اسلامی هستیم! مرد باید مواظب اعضاء و رفتار خود باشد و نباید در بین بچه هایش فرق بگزارد چون موجب کشت و کشتار آینده فرزندانش می شود.

امام جمعه شهرستان مریوان ذکر کرد: سعی کنیم ایمان و عقیده سالم به بچه هایمان یاد بدهیم. لقمان حکیم فرمود: فرزندم در بچگی ادب بیاموز که در موقع پیری به دردت می خورد. سعی کنیم حرام خور نباشیم، چون نطفه از خوراک به وجود می آید وقتی که خوراک ما حرام باشد، پس نطفه ما نیز حرام است. وقتی ما به بچه هایمان حرام بدهیم در روز قیامت گرفتار می شویم. پدر و مادر باید مواظب اخلاق بچه هایشان باشند و اگر خلافی را مرتکب شدند به آنها هشدار بدهند.

ماموستا شیرزادی خاطرنشان کرد: در ایام قدیم دزد ماهری که بر اثر تکرار دزدی به اعدام محکوم شده بود را گرفتند و دزد گفت: که مادرش را صدا بزنند! او از حاکم وقت خواست که زبان مادرش را ببرد! وقتی علت را پرسیدند دزد گفت: من در بچگی تخم مرغی را دزدیدم و مادرم از این کار خوشحال شد و مرا تشویق کرد به همین خاطر من روز به روز به دزدیهایم اضافه کردم و امروز گرفتار شدم. باید مثل پیامبر خدا عمل کنیم وقتی خرمای بیت المال را تقسیم می کرد حضرت حسن یک عدد خرما را برداشت! پیامبر فرمود: کخ کخ و او را از خوردن خرما منع کرد. سخنان پدر و مادر و سرپرست خانواده در سرنوشت بچه هایشان تأثیرگزار است. خداوند می فرماید:« ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگان بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی کنند و آنچه را که فرمان داده شده اند اجرا می کنند».(تحریم/۶).همه ما در تربیت اولاد کم کاریم. نباید بچه هایمان نسبت به خدا و پیامبر و مقدسات دینی بی ادب باشند.

وی ادامه داد: اگر خانواده اولاد خود را به درستی تربیت کنند چگونه یک نفر کرد قرآن را آتش می زند؟ آیا اگر طارق بن زیاد می بود چنین حرکاتی را قبول می کرد؟ او وقتی به اسپانیا حمله کرد کشتی‌ها را شکست و به لشکر خود گفت پشت سرتان آب است و روبه رویتان دشمن در نهایت آنها توانستند که با یازده هزار نفر اندلس را فتح کند و هشتصد سال بر اسپانیا حکومت کنند. و سپس اسپانیا با بی اخلاقی و بی بند و باری توانستند که بر مسلمانان چیره شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن