اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

استاد حنفی : آفت ربا بر زندگی انسان فاجعه بار است

آوای سنت: امام جمعه سیمین شهر سود حاصل از ربا را باعث تباهی دنیا و آخرت اشخاص خواند.

به گزارش آوای سنت، رجب محمد آخوند حنفی ارکان دین اسلام را در پرداختن به معرفات، دوری از منکرات و عمل به مستحبات بر اساس فرامین و احکام الهی دانست و گفت: هر یک از این ارکان شاخه های متعددی از جمله فرایض و واجبات دین و در سمت مقابل افعال حرام و مکروه مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. رجوع به یک عمل بخاطر انجام تکلیف و دوری از منکرات هر دو از فرایض بشمار می روند. بدین معنا که فرض است نماز بخوانیم، روزه بگیریم و زکات بپردازیم. همچنین فرض است خود را از آلوده شدن به گناه دور نگه داریم و در برجای آوردن فرضیات اختیار به عمل گنجانده نشده است.

یک انسان معمولی ممکن است در طول مدت زندگی ناخواسته دست به کارهایی بزند که هر چند کوچک اما حرام شمرده می شوند و جبران آنها فرد را چندان دچار زحمت نمی کند. لیکن برای برخی از افعال حرام مانند سود ربا عذاب هایی تعریف شده اند که حتی توصیف آنها نیز پشت شنونده را می لرزاند. با وجود تاکیدات علمای دینی مبنی بر غیر قابل بخشش بودن خوردن سود حرام دیده می شود که برخی با عناوین و بهانه های مختلف به آن تن داده و نزول خواری را در جامعه ترویج می بخشند.

آخوند حنفی در توصیه ای به فعالان کمپین های شرط بندی اظهار داشت: آیات و احادیث زیادی درباره سود ربا متذکر شده اند. شدیدترین عمل حرام به این چنین معاملات نسبت داده شده و از منظر قرآن کریم دهنده و گیرنده ربا جزو زیانکاران واقعی خواهند بود، پس اینگونه خیال نکنیم که عمری را نزول خواری گذرانده و پس از توبه بخشیده خواهند شد. نبی مکرم اسلام ارتزاق کنندگان از راه ربا را مورد لعن خود قرار داده است. البته شاهدان معامله ربا، افرادی که ضمانت ربا را می کنند و هم کسانی که صورت جلسه آن را به تنظیم در می آورند در این گروه قرار می گیرند. شاهد ربا هیچ تفاوتی با عاملان آن ندارد، پس جزای کسی که ناظر بر اینگونه داد و ستد ها باشد با عاملان آن متفاوت نخواهد بود.

امام جمعه سیمین شهر متذکر شد: به هیچ طریقی نمی توان ربا را توجیه کرد. در اسلام قانونی وجود ندارد که بتوان روی اینکار سرپوش گذاشت. عده ای هستند که سعی در شرعی دانستن ربا داشته و گرانی معیشت را بهانه می کنند. اگر از ارزش وجهی که تا دیروز ارزشمند بود به هر دلیلی کم شده باشد نمی توان بیش از مقدار آن را مطالبه کرد. کسب اندوخته بدون زحمت عملی زشت و ناپسند است که تلاشی برای تحصیلش صورت نمی گیرد و خوردنش ناجایز می باشد.

آخوند حنفی پول حاصل از شرط بندی را باعث بی برکتی خواند و عنوان نمود: شرط بندی در همه ادیان عملی نکوهیده، رد و باطل است. کسی را نمی توانید پیدا کنید که ادعا کند با پول شرط بندی به موفقیت های مهمی رسیده باشد. سود حاصله از این مال ویرانگر است. زندگی های زیادی بر اثر شرط بندی یک شبه نابود می شوند. پولی که حاصل دست رنج روزانه نباشد بدون زحمت به دست آمده و غفلتا هم بر باد می رود. اسلام مرز میان حلال و حرام را مشخص کرده و چارچوب ها تبیین شده اند. رقابت در بازار ها اگر با خرید و فروش مال انجام شود مشروع و سالم است. برای گردش پول حد و مرزی مشخص نشده و هر شخص بنابر توانی که دارد می تواند اجناس وارد بازار کرده و یا به شهرهای دیگر صادر نماید. مضافا آنکه تجارت مشروع ایجاد کسب و کار می کند و برای رشد و پیشرفت اجتماع ضروری می باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن