اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

اسراف و ریخت و پاش در عروسی‌ها از آفات مهم است

آوای سنت: یک نویسنده و تحلیگر اهل سنت بلوچ، انجام هزینه های سرسام آور را از تبعات چشم و هم چشمی در مراسمات عروسی خواند.

به گزارش آوای سنت، محسن دامنی در گفتاری، چشم و هم چشمی را از موانع بزرگ در سر راه ازدواج جوانان دانست و گفت: آن چه در خصوص وصلت های امروزی نمود عینی دارد این است که حقیقتا شرایط اقتصادی به گونه ای نیست که جوانی بخواهد به سهولت ازدواج کرده و راهی خانه بخت شود، اما با وجود همه تنگناهای اقتصادی که برای همگان مبرهن هستند، آسیب های دیگری مانند موانع اقتصادی بر سر راه شکل گیری وصلت های آسان جولان داده و عرصه را برای جوانان تنگ تر کرده است.

دامنی، چشم و هم چشمی، به مثابه یک مانع بزرگ بر سر راه ازدواج آسان جوانان خواند و اظهار داشت: معضل چشم و هم چشمی اجازه نمی دهد تا شرایط برای رفتن دختران و پسران در زیر یک سقف فراهم شود. شکی وجود ندارد که شرایط جامعه به لحاظ اقتصادی خوب نیست و مشکلات عدیده از گرانی اجناس حکایت می کنند، علی رغم وجود تورم در بازارها، مشاهده می شود که بسیاری از خانواده ها صرفا به خاطر چشم و هم چشمی و به اصطلاح کم نیاوردن جلوی فامیل و همسایه ها و آشنایان، هزینه های هنگفتی را صرف برگزاری یک عروسی لاکچری به جان می خرند!

متاسفانه چند سالی است که چشم و هم چشمی رو به افزایش بوده و کار به جایی رسیده است که اگر دو جوان قصد رفتن زیر یک سقف را داشته باشند، فقط هزینه لباس عروسی شان رقم سرسام آوری را شامل شده و اگر بخواهیم اقلام و وسایل دیگر را به لیست اضافه کنیم تدارکات مراسم شان از چند صد میلیون تومان فراتر می رود که تهیه چنین پولی در این موقعیت بد اقتصادی، آسان نبوده و جبران هزینه ها سال ها به طول می انجامد.

این نویسنده و تحلیلگر اهل سنت در انتقادی یادآور شد: خانواده ها باید از خودشان بپرسند چه ضرورتی دارد که برای برگزاری یک مراسم عروسی باید بیست جفت لباس زنانه تدارک دیده شود؟! مگر بعد از عروسی قرار است چه اتفاقی بیفتد؟! آیا قرار است بازار لباس برای همیشه تعطیل شده و اجناس نایاب شوند که خانواده ها به گونه ای مفرط و با کلی قرض و قوله جهت خرید لباس، کمر همت می بندند یا اینکه واقعا لازم است از هر قلم وسایل گران قیمت، ده عدد و ده نوع خریداری شود؟!

دامنی در ادامه این مبحث همچنین افزود: وقتی می توان یک مراسم عروسی را با سه چهار جفت لباس و وسایل و هزینه های معقول برگزار کرد، چرا برخی اطرافیان با انتظارات نا به جای خود، جوانان را برای اخذ وام، آن هم با بهره زیاد، سوق داده و زمینه های کمر شکن فراهم می کنند تا داماد بیچاره از همان فردای برگزاری مراسم عروسی، جهت پرداخت به موقع اقساط وام، از طلوع خورشید تا غروب مشغول کارگری شود! موارد مذکور فقط چند نمونه از پیامدهای چشم و هم چشمی در برگزاری عروسی ها هستند و برای اینکه جوانان به ازدواج آسان و سالم تشویق شوند باید همگان اعم از مسئولان ذی ربط، علما، خانواده ها، نخبگان، تحصیل کردگان و ریش سفیدان باید دست در دست هم داده و با فرهنگ سازی درست و برنامه ریزی هدفمند، زمینه را برای ازدواج آسان جوانان فراهم سازند.

محسن دامنی با استناد به آیات قرآن کریم، هدف از ازدواج را به “مودت” رسیدن زوجین عنوان عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: زوجین به دوستی و مودت نمی رسند، مگر با اصلاح شیوه ها و رسومات اشتباه تجملاتی که منشا آن چشم و هم چشمی است، زیرا چشم و هم چشمی هزینه های سنگینی را به اندازه یک کوه بزرگ بر دوش جوانان گذاشته و از ایشان توان پیمودن جاده خوشبختی را سلب کرده است، لذا تا زمانی که کوه چشم و هم چشمی پابرجا مانده و شکسته نشود، جوانان طعم خوشبختی را نخواهند چشید!

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن