اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

اشتغال جوانان دغدغه مهم خانواده هاست

آوای سنت: امام جمعه اسدیه ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان را جزو دغدغه های اکثر خانواده ها دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولانا سید احمد عبداللهی با اشاره به خطرات سر راه جوانان و بویژه در بحث انتخاب دوستان ناباب، کنجکاوی در لایه های ناشناخته فضای مجازی، علاقه به استعمال دخانیات لزوم گوشزد زوایای مخاطرات و آسیب های احتمالی را مورد توجه قرار داد و گفت: لقمان حکیم نصیحت به فرزند را با دوری از شرک آغاز می کند. با تدبر در تفاسیر در میابیم که ایشان تا چه میزان نسبت به اصلاح فرزند خود اهمیت داده و مسائل ضروری را به او یادآوری می کند.

جوانان ادوار مختلف جزو سرمایه های ارزشمند جامعه هستند. آنها حین رشد جسمانی و تکامل فکری می توانند با پایبندی به احکام و شریعت، مسیر تعالی را به آسانی بپیمایند، ولی اگر از ابتدا بی بند و بار باشند عمل به دین برایشان سخت خواهد شد. در جوانی مطیع بودن به اوامر دین موجب خشنودی خالق از بنده می شود. عبادت و علاقه به اعمال نیک و پسندیده در این سن ارزش دو چندان داشته و پاداشی زیادی را نصیب می کند. از جمله افرادی که در سایه عرش الهی قرار می گیرند، کسانی هستند که در جوانیشان را به عبادت می گذرانند.

مولوی عبداللهی یکی از وظایف اصلی والدین را درک خواسته ها و رفع مطالبات جوانان در حد ضرورت خواند و افزود: داشتن جوان برای خانواده یک نعمت است و نباید آنان را به حال خود رها کنیم. کنترل رفتارها، معاشرت با دوستان، علائق و سلائق فردی هر یک به طریق در شکل گیری شخصیت فرزند نقش دارند. در آیات شریف آمده است که شخص با دین دوست خود رشد می کند. از این رو هر کس باید در خود دقت کرده و ببیند با چه کسانی دوستی، مراوده و معاشرت می کند. برای هر جوانی معمولا دو راه پیش بینی می شود. او یا باید مطیع رحمان شود و یا پیرو شیطان شده و دائما در منکرات و طوری زندگی کند که مردم او را به عنوان الگوی بد بشناسند.

امام جمعه اسدیه مشکلات لاینحل جامعه را موجب سرخوردگی جوانان مطالعه گر دانست و اظهار داشت: مسئولین باید به طبیعت قشر جوان اهمیت کافی دهند. والدین می بایست در سن مناسب پیرامون ازدواج و اشتغال آنان فکر اساسی بکنند. تاخیر در زمان ازدواج زمینه های انحراف را تسریع می بخشد و پیامد هر نوع سهل انگاری نگرانی هایی است که برای خانواده به دنبال دارد. در سن شکوفایی و در سال هایی که فرزند ما می تواند دست به تولید و درآمد بزند وقت ارزشمندش نباید با موتورسیکلت سواری به بطالت بگذرد. رفع مشکلات و بهبود وضعیت معیشت باعث آرامش و اطمینان در بین مردم خواهد شد، لذا مشکلات کنونی باید با اتحاد، اتفاق، انسجام، همدلی و تعامل ملت و دولت حل گردد. بسیاری از جوانان کار مناسبی ندارند و فقر هم مسئله سختی است.

حیف است جوانی که مستعد برای حفظ قرآن، یادگیری دین و علم دنیوی است پس از فارغ التحصیلی به حال خود رها شود. حضور جوانان در نمازها باعث نزول رحمت و برکت است. جوان می تواند در طول شب ها رکعت های طولانی نماز خوانده و قرآن تلاوت کند. در پیری این چنین فرصت ها برای شخص به آسانی فراهم نخواهد بود. بازگرداندن گنج از دست رفته ممکن است، اما جبران عمر از دست رفته را نمی توان کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن